Så mange har købt et Apple-ur

Efter en broget start har Apples smart-ur indtaget andenpladsen på hitlisten over smart-devices, viser nye tal.

Apple Watch har fået en broget start. (© Apple)

Hvis nogen kan skubbe gang i markedet, er det nok Apple.

Sådan lød forventningen forud for lanceringen af Apples første smart-ur, Apple Watch, der kom til salg i USA i slutningen af april. En lang række øvrige producenter har gennem længere tid forsøgt sig med bunkevis af forskellige smart-ure, oftest baseret på Googles særlige Android Wear-system.

Ingen har dog endnu haft held med at lancere et produkt, der for alvor kunne få folk til at åbne tegnebogen og erstatte deres eksisterende ur eller bare arm med et smart-ur.

Nu er de første tal for smart-ur-salget kommet fra IT-analysehuset IDC, og de viser, at der er i andet kvartal blev solgt 3,6 millioner Apple-ure, ude af i alt 18.1 mio. af sådanne enheder. Det giver en andenplads til Apple, der fortsat må se en smule opad i tabellen for at få øje på nummer 1, Fitbit, der i kvartalet solgte 4,4 mio. smartdevices.

Blandet modtagelse

Lige efter følger den kinesiske komet, Xiaomi, der solgte 3,1 mio. enheder. GPS-specialisten Garmin er en fjern firer med 0,7 mio. solgte enheder. Apples ur sælges dog kun på i alt 16 markeder.

Fitbits grej er dog betydeligt mere simpelt end Apples ure. Til gengæld er Apples ure dyrere og holder kun en enkelt eller to dage på batteriet.

Modtagelsen af Apples ur har været blandet, og uret er både blevet rost for at være blandt de bedste, samt dømt helt unyttigt og overflødigt. På den kommende messe for forbrugereletronik, IFA i Berlin i næste uge, ventes mange producenter at lancere deres bud på smart-ure, der skal konkurrere mod Apples ur.

Det er endnu uvist, om salgstallene for Apples ur kan holde sig til tredje kvartal, hvor nyhedens interesse er feset ud.