Sælger WhatsApp ud? Giver Facebook én milliard telefonnumre

Nye betingelser for brugen af WhatsApp betyder, at du skal give firmaet tilladelse til at give dit telefonnummer til Facebook. Samtidig bliver reklamer - som WhatsApp altid har været lodret imod - nu sneget ind ad bagdøren.

WhatsApp mener stadigvæk de står ved deres oprindelige værdier, selvom de nu udveksler informationer med Facebook. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

- Hvis vores partnerskab med Facebook betød, at vi blev nødt til at ændre vores værdier, så havde vi ikke gjort det (solgt firmaet til Facebook, red).

Sådan lød budskabet fra WhatsApp-stifter Jan Koum i kølvandet på salget af den populære besked-app til Facebook, som betalte omkring 100 milliarder kroner for beskedtjenesten i starten af 2014.

Om WhatsApp ændrer værdier er nok en vurderingssag, men i hvert fald ændrer de betingelserne for brugen af deres service temmelig markant.

Det betyder, at firmaet nu overleverer de mere end én milliard brugeres telefonnumre til Facebook og Facebooks andre apps som fx Messenger og Instagram.

I tillæg til telefonnummeret, vil der også blive delt anden information med Facebook. Fx kan det være dit navn, profilbillede, eller hvornår du sidst har brugt WhatsApp.

Ifølge et blogindlæg fra beskedfirmaet er der flere grunde til den nye praksis.

- WhatsApp er en del af Facebook-familiens selskaber, og ved at dele udvalgt information får vi mulighed for at koordinere mere og forbedre oplevelsen på tværs af vores egen service, Facebook og de andre services i Facebook-familien, lyder det.

Herefter forsøger WhatsApp sig i kunsten at sælge en tvivlsom nyhed som noget positivt og logisk:

- Fx bliver det muligt at tælle antallet af unikke brugere mere præcist, og vi kan bedre bekæmpe spam og chikane, skriver firmaet, inden de slutter med det, der nok er den væsentligste grund:

- Hvis du er Facebook-bruger, vil du muligvis se bedre venneforslag og mere relevante reklamer på Facebook.

WhatsApp: Vores service er den samme

WhatsApp dækker sig ind under, at der ikke vil være nogen ændringer deres egen service. Beskeder sendt via WhatsApp er stadigvæk end-to-end-krypteret, hvilket vil sige at hverken Facebook, WhatsApp eller andre kan se, hvad der bliver skrevet.

Udover at WhatsApp vil dele informationer med Facebook vil besked-appen gøre kommunikation med firmaer til en integreret del af sin service.

- Du vil f.eks. kunne modtage oplysninger om en flyafgang for en kommende rejse, en kvittering for noget du har købt, eller en notifikation om, hvornår en levering vil blive udført, skriver de.

Reklamer sniges ind af bagdøren

Men det betyder også at du vil modtage reklamer, hvilket ellers har været en af WhatsApps helt store aversioner, og noget de lovede aldrig vil komme på WhatsApp.

Faktisk var det en mærkesag.

Hvis man i 2013 oprettede en WhatsApp-konto, blev man således mødt af følgende citat fra karakteren Tyler Durden fra filmen Fight Club:

“Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need”.

Citatet blev efterfulgt af en længere forklaring om hvorfor WhatsApp ikke var reklamebaseret, og konklusionen dengang var klar:

- Husk, når der er reklamer involveret, er det dig - brugeren - der er produktet.

Nu har piben så fået en anden lyd. I den opdaterede tekst lyder det således:

- Beskeder, som du kan modtage, kunne indeholde markedsføring eller være et tilbud om noget, der måske
 interesserer dig. Vi ønsker ikke, at du får en spam-oplevelse og som med alle dine beskeder vil du kunne administrere denne kommunikation, og vi vil respektere de valg, du træffer, skriver WhatsApp

Du kan næsten ikke slippe

Det er dog mere tvivlsomt om WhatsApp vil respektere dine valg, hvis du ikke ønsker deres ændringer.

WhatsApp giver brugerne mulighed for at fravælge, at Facebook må bruge deres WhatsApp-informationer til at “forbedre dine reklame- og produkt-oplevelser”.

Men vælger du at fjerne fluebenet (gemt inde i kontoindstillingerne i appen), bliver dine data stadigvæk delt med Facebook-familien - men bare ikke brugt til at give dig bedre reklamer på Facebook.

Desuden skal du fjerne fluebenet inden 30 dage. Herefter fordufter muligheden for altid. Det betyder også, at nye kunder ikke får muligheden for at vælge deling af deres telefonnummer og andre data fra.

Det måtte komme

Da Facebook i 2014 betalte 100 milliarder kroner for en besked-app, der stort set ikke tjente nogle penge, var det klart, at der måtte være en større kommerciel bagtanke.

Flere medier og en hel del rasende brugere mener dog, at WhatsApp har et forklaringsproblem, da de gentagne gange har stået på mål for, at privatliv er det vigtigste for firmaet.

I april 2014 skrev stifter Jan Koum følgende:

- Respekt for dit privatliv er kodet ind i vores DNA, og vi byggede WhatsApp med det erklærede mål at vide så lidt om dig som muligt.

- Du behøver ikke at give os dit navn og vi beder ikke om din e-mailadresse. Vi kender ikke din fødselsdag. Vi kender ikke din hjemmeadresse. Vi ved ikke, hvor du arbejder. Vi ved ikke hvad du ‘synes om’, hvad du søger efter på internettet og vi indsamler ikke din GPS-placering. Ingen af disse data er nogensinde blevet indsamlet og gemt af WhatsApp, og vi har virkelig ingen planer om at ændre det.

Til gengæld har WhatsApp nu givet dit telefonnummer og anden personlig information til et firma - Facebook - som netop gør alt dette.

Men det ændrer ikke på WhatsApp selvopfattelse. I det nye blogindlæg, der løfter sløret for de ændrede betingelser, slutter firmaet med følgende:

- Vores tro på værdien af privat kommunikation kan ikke rokkes.

Facebook
Twitter