Salget af smarte højttalere eksploderer i USA

Hver sjette amerikaner har nu en højttaler, der lytter til alt, hvad de siger. 25 procent af brugerne er stødt til i løbet af julen.

Amerikanerne er for alvor ved at tage digitale assistenter i brug i hjemmet. Amazon og Google er stort set alene om at levere de smarthøjttalere, som assistenterne ofte er bygget ind i. (© Amazon og Google)

De digitale assistenter gør nu for alvor deres indtog i de amerikanske hjem.

Ifølge en ny undersøgelse, foretaget for det amerikanske public service-medie NPR af analysefirmaet Edison, ejer 16 procent af alle voksne amerikanere (39 millioner) nu en smarthøjttaler med en indbygget assistent. Det er en vækst på 128 procent på et år.

Af rapporten fremgår det, at hver fjerde af de 39 millioner amerikanske brugere er kommet med på bølgen alene i julen.

På verdensplan blev der ifølge analysefirmaet Canalys solgt 33,2 millioner smarte højttalere i 2017. Langt de fleste af disse er produceret af Amazon.

Assistenten skifter funktion i løbet af dagen

Det helt overordnede koncept bag de smarte højttalere er, at man kan styre sit digitale liv og hjem med stemmen.

Højttaleren kommer med en indbygget mikrofon, der konstant lytter efter det magiske kaldeord fra brugeren - fx ‘Alexa’ eller ‘OK Google’ - som aktiverer assistenten. Herefter er den klar til at hjælpe brugeren.

Hvad amerikanerne typisk bruger deres smarte højttalere til, giver NPR-underøgelsen et indblik i.

Om morgenen bruges den digitale assistent især til at få oplysninger om trafikken, vejret og nyheder. Om dagen tilføjes indhold til indkøbs- og huskelister. Omkring aftensmadstid bruges assistenten til at bestille take away eller hente opskrifter fra nettet.

Senere på aftenen bruges assistenten typisk til kontrollere ‘det smarte hjem’ (som fx de Wi-Fi-forbundne Philips Hue-pærer), til at lytte til lydbøger og til at sætte alarmen til næste morgen.

Amazon Echo har lagt sig i front

Som nævnt har Amazon sat sig tungt på markedet med deres serie af lyttende Echo-højttalere, som har firmaets egen digitale assistent, Alexa, indbygget.

Echo-familien udgør tæt på 70 procent af smart-højttalerne i de amerikanske hjem. Googles Home-serie, som bruger assistenten Google Assistant, sidder på 25 procent.

Resten af producenterne, som typisk bruger enten Alexa eller Google Assistant til at gøre deres højttalere smarte (fx Sonos Play:1), må deles om de sidste 6 procent af det amerikanske marked.

Amerikanerne er vilde med dem

Intet tyder på, at der blot er tale om en hurtigt overstået dille.

65 procent af de adspurgte svarer, at de ikke har lyst til at gå tilbage til tiden, før de havde en smarthøjttaler.

Halvdelen svarer, at de bruger deres enhed mere nu, end de gjorde den første måned, de ejede den.

Ifølge undersøgelsen ændrer de nye gadgets folks vaner.

71 procent siger, de lytter til mere lydindhold - musik, radio, podcast, og lydbøger - end de gjorde før.

30 procent af de adspurgte svarer, at de bruger deres tv mindre, efter de har fået en smart højttaler.

Indtil videre et amerikansk fænomen

Ifølge analysefirmaet Canalys, er det i særklasse amerikanerne, der køber den nye gadget.

Canalys forventer, at der i 2018 vil blive solgt lige over 56 millioner af de smarte højttaler på verdensplan, hvoraf de 38 millioner ender i amerikanske hjem.

Grunden til det er, at de digitale assistenter fra de store amerikanske tech-firmaer, som udgangspunkt er bygget til at forstå engelsk. Alexa forstår kun engelsk, mens Google Assistant også begår sig på et par andre sprog.

Indtil videre forstår hverken Alexa eller Google Assistant altså dansk, og derfor skal man have lyst til at kommunikere med assistenten på et fremmedsprog, hvis man skal have gavn af en smarthøjttaler i Danmark.

Behøver ikke tjene penge på højttaleren - data er guld

En af grundene til, det er lykkedes at få så mange til at tage den nye gadget til sig, handler om prisen.

Den billigste Amazon Echo og Google Home-model har kunnet købes helt ned til 29 dollar - godt 180 kroner. Det er så billigt, at firmaerne (formentlig) ikke tjener penge på at sælge apparaterne.

Og her kommer vi ind til kernen af, hvad det hele drejer sig om for techfirmaerne. De kæmper om at blive bindeled til det digitale indhold, vi forbruger. De kæmper om, at vi bruger netop deres assistent til at kontrollere vores smarte hjem. De vil være vores foretrukne valg, når vi bestiller taxa, takeway eller mad fra fremtidens supermarked. Med andre ord kæmper de om at få snablen i flest muligt af vores private data.

Denne forretning - som vi kender fra Facebook og Googles forretningsmodel - er så rentabel, at det ikke betyder noget for Amazon og Google, om de tjener penge på selve højttaleren.

De indbyggede digitale assistenter er altså på mange måder arvtageren fra internetsøgninger - det, der på nydansk blot hedder ‘at google’ - og for den direkte interaktion med apps på vores telefoner. Konceptet går også under navnet ‘ambient computing’.

Assistenter bliver bygget ind i alle produkter

Assistenterne bor dog ikke blot i smarte højttalere.

Fordi data er så værdifulde, er en del af både Googles og Amazons strategi at få deres assistent integreret i så mange devices som overhovedet muligt. Derfor giver de også andre firmaer mulighed for at bygge deres services sammen med de digitale assistenter, så man fx kan styre Spotify med stemmen.

Denne tendens har været undervejs et stykke tid og blev understreget på gadgetmessen, CES, der netop har fundet sted i Las Vegas.

Her var en af de to firmaers assistenter indbygget i en alen lang række af nye produkter, lige fra LGs nyeste tv til en hel badeværelses-serie fra vvs-giganten Kohler.

Sidstnævnte har blandt andet udviklet toilettet ‘The Numi’ (ja, det hedder det) med indbygget mikrofon. Det gør det muligt at “indstille toilettet til dine personlige præferencer”, som fx varme i brættet, via en stemmekommando. Så det er altså ikke blot højttalere, der kommer til at udgøre fremtidens økosystem for stemmestyring i hjemmet.

Amazon maser Google ud af data-loopet

Da Amazon i 2014, som de første, introducerede Echo-højttaleren og den digitale assistent Alexa, troede mange, at de blot havde bygget en dims, der skulle gøre det nemt at bestille varer fra firmaets enorme internetbutik. Men det har altså vist sig, at visionerne var langt større end det.

Amazon høster nu data om brugernes vaner og interesser indenfor en lang rækker områder, hvor de førhen ikke vidste noget som helst andet, end hvad der foregik i deres egen butik.

Når folk rykker deres søgninger til en Alexa-højttaler eller et toilet med Alexa indbygget, er Google effektivt kørt ud af loopet og har ikke længere nogen ide om, hvad du foretager dig. Det har de, hvis du søger på en Android-telefon eller hvis du bruger Googles søgemaskine på en hvilken som helst tablet eller computer.

Alene derfor betaler Google hvert år milliarder af dollar til Apple for at være standard-søgemaskine i Safari-browseren. Ligeledes betaler de til Firefox og andre browsere for den samme eksklusivitet.

Data (og de annoncer der kan sælges i forlængelse af dem) er som bekendt vores tids guld, og her har Amazon altså fået ledt en af de guldårer, der traditionelt har rendt direkte ind i Googles datacentre, over til sine egne servere.

Apple, Samsung og Microsoft kommer halsende

Nu kunne det lyde som om, dette udelukkende er et opgør mellem Amazon og Google. Men tag ikke fejl. De andre store tech-firmaer, der også har en digital assistent, kommer halsende efter.

I efteråret 2017 kom den første højttaler på gaden med Microsoft-assistenten Cortana indbygget. Selve højttaleren var bygget af Harman Kardon.

Apples HomePod, som bruger Apple-assistenten Siri, skulle have været på markedet i december, men er foreløbig blevet udskudt til starten af 2018.

Samsung skulle også være på vej med en højttaler med deres egen Bixby-assistent indbygget. Den lander efter planerne i løbet af første halvår 2018.

Om nogen af de ovennævnte firmaer formår at kunne levere en brugeroplevelse, der matcher Amazon og Google er et fuldstændigt åbent spørgsmål. Men der er naturligvis andre konkurrenceparametre, der kan satses på - fx at lade brugernes søgninger, præferencer og vaner forblive den enkelte persons ejendom.