Saxo rykker ind i Latinamerika

Den danske netboghandel Saxo.com vil lave digitalt indhold til hele Latinamerika

Dansk boghandler vil have latinamerikanere til at læse bøger på smartphones (Foto: JUAN MABROMATA © Scanpix)

400 millioner smartphones i Latinamerika skal forsynes med indhold fra den danske netboghandel saxo.com, hvis det står til bogbutikkens direktør og stifter Jørgen Balle Olesen.

- Vi starter i Peru med en dansk samarbejdspartner, som ligner Saxo Publish meget, fortæller Jørgen Balle Olesen.

Saxo.com er nemlig meget mere end det danske svar på Amazon. Saxo har også en teknologisk platform, som forfattere selv kan udgive deres bøger på, så de kan gå udenom de traditionelle forlag. Og saxo.com har også en e-reader, så man kan læse e-bøger udgivet af forfatterne selv.

Det er de to teknologier, som skal rulles ud i Peru i første omgang.

Smartphones i stedet for biblioteker

- Der er stort set intet digitaliseret indhold eller biblioteker i et land som Peru, fortæller Jørgen Balle Olesen.

Til gengæld er der flere mulige sponsorer som fx et af verdens største teleselskaber Telefonica, der allerede er med i projektet.

- Mange virksomheder er interesseret i at højne de ansattes vidensniveau samt evnen og lysten til at læse, ligesom de ønsker at skabe mere viden blandt medarbejdere og i lokalsamfundet, siger Jørgen Balle Olesen.

Ingen bøger men mange smartphones

Han er meget inspireret af udviklingen i Afrika, hvor man har sprunget fastnettet over og er gået direkte til at bruge internettet via mobiltelefoner.

- Masser af indianere i Sydamerika har aldrig haft en bog i hånden, men de har en smartphone i lommen, siger han.

Og den smartphone vil saxo.com gerne præsentere spansksproget indhold på.