Selvkørende biler vil gøre folk mere køresyge

Amerikansk forskere advarer mod at være for produktiv i fremtidens autonome biler.

Denne Audi har netop klaret en tur på tværs af USA på helt egen hånd. Og andre biler vil følge efter. - Ifølge forskere vil fremtidens selvkørende biler gøre op til 12 procent af amerikanerne køresyge, så de vil i hvert fald ikke kunne muntre sig med underholdning og arbejde undervejs. (© Delphi)

Selvkørende bilteknologi udvikler sig i øjeblikket nærmest eksplosivt.

En af de helt store fordele, der ofte bliver nævnt i forbindelse med førerløse biler, er, at de kan være med til at øge produktiviteten i samfundet, når føreren af bilen ikke længere skal bruge sin tid på at holde øje med trafikken.

Men helt så simpelt er det måske ikke.

En undersøgelse fra Universitetet i Michigan peger på, at mange mennesker vil blive køresyge, hvis de bruger tiden på at læse, arbejde, se tv eller spille spil, mens de kører.

Og det er netop nogle af de ting, som en del af de 3200 personer, forskerne har interviewet, forestiller sig at bruge tiden på.

Nemmere at blive køresyg i en selvkørende bil

Undersøgelsen er foretaget i seks lande, og her har inderne vist sig som dem, der er mest skærmglade. Over 50 procent af de adspurgte indere forestiller sig, at de vil bruge den nyvundne frihed til læsning eller underholdning på skærmen.

I USA er det tal tættere på 33 procent. Men i virkeligheden kommer mange nok til at bruge tiden på noget andet, da resultatet ifølge forskerne vil gøre mellem 6 og 12 procent af amerikanerne køresyge.

- Køresyge forventes at blive endnu mere udpræget i selvkørende biler end i konventionelle biler, siger Michael Sivak, den ene af de to forskere bag forsøget.

Grunden er, at selvkørende biler øger de tre faktorer, der fremkalder køresyge, nemlig en konflikt mellem balancen, det visuelle input, og den manglende evne til at forudse og kontrollere bilens retning og bevægelse.

- Men hyppigheden og graden af køresyge vil blive påvirket af, hvad man foretager sig i bilen i stedet for at føre den, forklarer Michael Sivak.

Kan designe sig ud af problemerne

Problemet kan dog ifølge forskerne minimeres, hvis bilproducenterne tager højde for problemet i deres design.

Det kan blandt andet gøres ved at maksimere udsynet fra bilen ved at bruge større og klare ruder og ved at fastmonterede skærme er fastgjort, så de kun kan bruges, når man kigger fremad.

Bilfabrikanterne skal også undgå, at sæderne kan dreje, men til gengæld skal sæderne kunne lægges helt ned, hvis man får brug for en lur på vejen.

Universitetet i Michigan åbner i øvrigt snart M City, som er en hel by bygget til at teste selvkørende bilteknologi.