Skævert fra mobil-komet skaber ny frygt for boble

For høje forventninger til salg af smartphones skaber nu tvivl om værdisættelsen af kometen Xiaomi - og et nyt kapitel i bekymringen om en ny dotcom-boble.

Xiaomis mobiler ligner temmelig meget iPhones. Men de koster meget mindre. (Foto: Bobby Yip © Scanpix)

Det er ikke kun i Silicon Valley, at der er begyndt at opstå lidt knirken og knagen i tilliden til den heftige værdiansættelse af nyere tech-selskaber.

Også i Kina er der dukket en revne op i tilliden til værdien af kometen Xiaomi, der på ganske få år er gået fra ingenting til at være en af verdens bedst sælgende mobilproducenter.

I december kunne selskabet annoncere, at det alligevel ikke venter at kunne nå sit årsmål for salg af smartphones i 2015 - et tal, der skulle være landet på 80 mio. styks, men som i forvejen var nedjusteret fra 100 mio. styks.

Næstmest værdifulde - måske

Xiaomi er den næsthøjest vurderede tech-virksomhed blandt de såkaldte unicorns (nye virksomheder, der er mere end en mia. dollars værd) med en vurdering på 46 mia. dollars.

Taxatjenesten Uber fører an i vurderingsræset med en prislap på 51 mia. men også Airbnb (25 mia.) og Snapchat (16 mia. dollars) er med i toppen. En hel stribe selskaber har dog status af Unicorns.

En pæn del af Xiaomis værdiansættelse består af forventninger til indtjening fra et økosystem af internettjenester, der foreløbig ikke har materialiseret sig. Nu er investorerne, ifølge The Wall Street Journal, begyndt at stille spørgsmålstegn ved, om vurderingen overhovedet er realistisk.

Kinesisk marked under pres

Det kinesiske marked for smartphones har længe været under pres, og den igangværende aktieuro og tvivl om Kinas vækst betyder, at pengene flyder langsommere end tidligere.

Xiaomi blev i oktober overhalet af Huawei, der nu er den største kinesiske producent af mobiler. Hidtil var historien om Xiaomi ellers en lang succeshistorie - og selskabets Apple-agtige facon og iPhone-lignende produkter går som varmt brød.

Produkterne sælges via nettet til dumpingpriser, hvorfor Xiaomi har scoret en stor brugerskare - men selskabet har foreløbig ikke formået at ekspandere i nævneværdig grad uden for Kina. 92 procent af selskabets produkter, sælges i Kina, skriver avisen.

Markedet for smartphones er notorisk genstridigt, og tidligere har Nokia knækket halsen og solgt mobildelen fra til Microsoft, mens Motorola blev købt af Lenovo, der nu vil udfase brugen af navnet. Også Sonys topchef har tidligere påpeget, at Sony skal have sort tal i smartphone-afdelingen, hvis selskabet skal blive på markedet, og HTC er også under pres.

Flere advarsler

Xiaomi er dog ikke den første Unicorn, der måske er fløjet for tæt på solen.

I slutningen af 2015 valgte kapitalforvalteren Fidelity pludselig at nedskrive værdien af Snapchat med 25 procent, mens værdien af Dropbox blev nedskrevet med 20 procent af selskabet Blackrock. Flere andre selskaber har på forskellig vis smagt samme udvikling, anført af Twitter, hvis aktie netop nu handles for små 20 dollars mod 69 dollars på toppen i december, 2013.

Der har i efterhånden mange måneder været tale, om at vurderingerne af tech-selskabet er kommet alt for højt op, og at det på et tidspunkt ville kunne give gevaldige tømmermænd at være investor i Silicon Valleys startups.

Penge vigtigere end brugere

En af de mest højlydte advarsler er kommet fra veteranen Bill Gurley, der har peget på, at pengestrømmen ville tørre ud, og at evnen til at tjene penge ville blive vigtigere end evnen til at skabe en stor brugerskare.

Snapchat-stifter Evan Spiegel har selv udtalt, at han mener, at der er opstået en ny tech-aktieboble, og for nylig kunne en undersøgelse fra First Round Capital slå en streg under, at tech-branchen også selv tror på boblen.