Skal din næste Smartphone være en BlackBerry?

Interview med Harddisken-værterne Anders Høeg Nissen og Henrik Føhns, om lanceringen af BlackBerrys nye smartphones og mobilstyresystem

BlackBerrys CEO Thorsten Heins og sangerinden (og BlackBerrys Creative Director) Alicia Keys lancerer BlackBerrys nye styresystem og nye Smartphones (© Scanpix)

I midten af 00'erne var en BlackBerry mobiltelefon stensikkert indhold i lommen på alle seriøse amerikanske og britiske forretningsfolk. De havde nemlig løst problemet med, hvordan man modtog og sendte emails direkte på sin mobiltelefon.

Populariteten nåede aldrig for alvor til Danmark, og siden missede BlackBerry toget, da de fuldt touchbetjente iPhones og Androids kørte fra alt og alle.

Det er den i Danmark forholdsvis ukendte canadiske smartphone-producent, RIM, som står bag BlackBerrys telefoner og styresystem.

Igår skiftede de så navn fra RIM til BlackBerry og lancerede et helt nyt styresystem BB10 og to nye telefoner - den fuldt touchbaserede Z10 og Q10, som også kommer med et "gammeldags" tastatur.

Jeg har chattet med værterne på P1-programmet Harddisken, Henrik Føhns og Anders Høeg Nissen, om BlackBerrys genopfindelse af sig selv. Er det for lidt for sent, eller har de nogle esser oppe i ærmet, der kan byde Apples iOS og Googles Android op til dans?

BlackBerry lancerede igår deres styresystem BB10 og to nye telefoner - den dårligst bevarede hemmelighed i mands minde. Ingen af os har haft telefonerne i hånden, men hvad er de umiddelbare reaktioner fra dem, der har?

Henrik Føhns: Begejstring. Folk er tilsyneladende imponerede. Både hardware, software og app-store får gode ord med på vejen

Anders Høeg Nissen: Det lader til at være en mobil, der i hvert fald hvad angår specs, hardware og design ret godt matcher fx iPhone 5 og de bedre Android-mobiler.

Begejstring som i: Nu skifter de deres iPhone eller Android ud?

Henrik Føhns: Der er måske ikke tale om, at iPhone og Android brugere skifter hest. Jeg tror, at man håber på at holde på de tilbageværende BB kunder i business segmentet - og måske på at vinde nogle tilbage, som er skiftet til iPhone og Android.

Anders Høeg Nissen: BB har altid været en business-mobil. Dét marked kan de - måske - holde fast i (eller vinde lidt tilbage) - med de nye modeller og BB10. Blandt andet på grund af Balance-featuren, som gør at man kan have privat del og firma-del på mobilen, samtidig.

Anders Høeg Nissen: Men jeg tvivler på at særlig mange som har helt frit valg, vil snuppe en Z10 eller Q10 fra butikkerne.

Henrik Føhns: Ja, BB har primært været til business folk - du får nok ikke børn og teenagere, der vil spille Angry Birds og bruge Instagram som kunder til BB

Henrik Føhns: Jeg tror, at Anders har ret - der er tale om virksomheder, der køber kassevis af mobiler til 100vis eller 1000vis af medarbejdere - og ja, Balance featuren er i den sammenhæng godt tænkt.

Er det sidste udkald for BlackBerry?

Anders Høeg Nissen: BB markedsandel - ifølge Statcounter - er faldet fra knap 12% til lige over 3% på bare to år. De hænger med r*ven i vandskorpen.

Henrik Føhns: Det er ABSOLUT sidste udkald for dem. Men til gengæld et meget overbevisende svar på udfordringen.

Anders Høeg Nissen: Hvad angår timing: bestemt sidste udkald, som Føhns siger. Men uheldigt at der er Mobile World Congress om et par uger, hvor der kommer tonsvis af nye mobiler, sikkert også mange med federe specs. Så ser de nye BB-mobiler måske ikke så hotte ud?

Hvorfor ville en business-m/k vælge BB over de andre muligheder på markedet?

Henrik Føhns: 1) fordi de kender BB fra tidligere - og de var glade for den 2) features som Balance tiltaler segmentet specifikt.

Anders Høeg Nissen: Balance giver fx mulighed for helt at wipe firma-delen af mobilen, uden at røre private apps og data (så vidt jeg har forstået).

OK, så Balance er simpelthen den ENE feature som adskiller BB10 markant?

Anders Høeg Nissen: Det er dén feature, som vil appellere til kernekøberne - nemlig business. Til brugerne er der gode tastaturer og sådan. Men næppe noget der for alvor vil lokke folk til i hobetal.

Anders Høeg Nissen: Så også lige test af kameraet, sml. m. bla iPhone, Lumia 920 og Samsung. Det var HELT håbløst i lav belysning. Dét kan ødelægge meget for private.

Tror i BlackBerry overhovedet vil blive tilgængelig i DK som en mobil den almindelige bruger kan købe hos 3 eller TDC? Eller er det så meget niche marked at det er en ren business telefon?

Anders Høeg Nissen: Jeg tvivler. BB har aldrig rigtig været stort i Danmark. Men who knows.

Hvorfor har de ikke bare lavet en Android og en Windows telefon og satset på Hardware?

Anders Høeg Nissen: De kan jo ikke rigtig noget specielt på hardware, udover det fysiske tastatur?

Henrik Føhns: Jeg tror - uden at have noget særligt at have det i ;-) - at det er vigtigt på det marked at have en integreret løsning, som en IT-afdeling kan implementere uden vrøvl

Henrik Føhns: Apple er kommet voldsomt efter det med iPads, der er blevet cool på direktionsgangen - men BB har muligvis noget backend, der spiller rigtig godt med eksisterende systemer.

Manglende Apps er det folk altid råber op om når der kommer nye mobilstyresystemer. Er det et reelt problem, og hvis det er, lukker det så ikke døren for alle der måtte prøve at komme ind på mobil markedet?

Anders Høeg Nissen: De har jo betalt en masse for at udvikle apps. Der er vist næsten 70K - incl Angry Birds og Twitter og sådan. Det lader til, at de er meget bedre med dér, end WinPhone 7+8 var ved start.

Henrik Føhns: Ja, Iflg New York Times så har de allerede 70.000 apps og de mest populære er der - dog mangler fx Instagram og Netflix.

Anders Høeg Nissen: Og igen fokus på business: SAP, Cisco, LinkedIn, etc.

Hvad skal der til for at et nyt mobil OS skal kunne vinde alvorlige markedsandele (Firefox, Windows Phone, BlackBerry etc.)? Er det pris på selve telefonen, brugeroplevelse eller hype og mode? Eller er løbet bare kørt for alle andre end iOS og Android indenfor den næste lange årrække?

Anders Høeg Nissen: Jeg synes det er pokkers svært. iPhone kom jo susende ind og revolutionerede markedet, og har stjålet kæmpe andele ret hurtigt. Men det er kommet til at ligne pc-verdenen - hvor Mac og Windows har kæmpet i årevis, reeeelativt stabilt, mens Linux fx aldrig rigtig er kommet ind.

Anders Høeg Nissen: Jeg ved sgu ikke hvad der skal til. Måske en total katastrofe hos iOS eller Android, snarere end særlige nye features?

Henrik Føhns: Jeg tror, at man skal satse på mobiler, der i funktionalitet og apps er designet til nicher. Og her er business fx niche. Måske endda særlige undersegmenter i business. Fx vil adskillelsen af privat/arbejde formodentlig tiltale finanssektoren, forsikringsbranchen eller andre, der arbejder med personfølsomme data. Disse sektorer kan måske være et segment, som man kan målrette særlige mobiler til.

Så BlackBerrys lancering vil altså ikke ændre noget i det store billede?

Anders Høeg Nissen: iOS og Android vil slås mod hinanden. Og længere nede vil Windows Phone 8, BB10 - og måske boblere som Ubuntu og Firefox - slås mod hinanden for langt mindre markedsandele.

Det lyder som om at de nye BB er OK cool - hvis man går i jakkesæt og er 60 år, og det iøvrigt er firmaet, der har bestemt at man skal have en og har betalt for den. SÅ er det, at det støjer rimelig meget, at sangerinden Alicia Keys er officiel Global Creative Director. Hvorfor hiver man sådan en person ind med sådan en titel - særligt hvis man er et firma, hvis niche henvender sig til firmaer og forretningsfolk?

Anders Høeg Nissen: Er hun ikke sådan en easy listening type gamle mennesker lytter til? :-)

Anders Høeg Nissen: Jeg forstår ikke helt de der brand-personer - Gaga, Keys, Will.I.Am. Virker fuldstændig åndssvagt på mig.

Henrik Føhns: Jakkesæt vil jo altid gerne gnubbe sig op af en lækker sangerinde.

Henrik Føhns: Anders lever jo i en anden virkelighed. Jeg mener det! Folk elsker at være sammen med de kendte og spejle sig i dem - det virker bare.

Skal I have eller prøve en BlackBerry?

Anders Høeg Nissen: Hvis ellers de vigtigste apps er der - og det er ikke mange, der mangler fra launch - og hardwaren fungerer. Så ville jeg ikke have noget imod at skifte (en tid). Men der skal dælme ikke mange problemer til at afholde mig fra skiftet. Dårligt kamera? Nej tak. Høj pris? Nej tak. Kort batterilevetid? Nej tak.

Henrik Føhns: Jeg vil gerne prøve en BB - men jeg vil nok ikke købe en, fordi jeg bruger nogle forskellige apps, som kun Apple har - guitarpedaler, synthesizere etc.

Vi har allerede været inde på det, men her til aller sidst (og jeg ved det er spekulation og gætteri): Er det en ny start, eller eksisterer BlackBerry overhovedet som et selvstændigt firma om ét år?

Anders Høeg Nissen: Om et år er de sikkert købt af Dell, Lenovo eller Huawei... :-)

Anders Høeg Nissen: Jeg tror, de kan slæbe sig afsted som niche året ud. Men tvivler på at det bliver en stor genfødsel. Hvis de kan leve med et kernepublikum på 3-5% og få det til at fungere som forretning, så måske. Men ellers bliver de købt. Senest 2014.

Anders Høeg Nissen: Men det er mavefornemmelse :-)

Henrik Føhns: Måske er det en ny start, der lægger op til et salg af firmaet, fordi nu har de et reelt nyt produkt og teknologi at sælge modsat tidligere, hvor de bare var yesterday's news.

De harddiske, vi slutter her. Tak skal i have.

Facebook
Twitter