Smarte skraldespande hjælper miljøet

Finske skraldespande måler selv om de er fulde, og sender besked hjem om at nu skal der komme en bil for at tømme dem.

(Foto: Anders Høeg Nissen DR Videnskab © Enevo)

Skraldespande bliver ganske ofte tømt alt for tit og længe før det er nødvendigt, fordi folk er bange for, at de skal blive overfyldte.

Det viser de data, som det finske firma Enevo har indsamlet fra tusindvis af skraldespande og containere, forklarer den nordiske salgschef Petteri Maukola.

Enevo har lavet en løsning, som kombinerer sensorer og data-analyse i forsøget på at gøre det nemmere kun at køre ud for at tømme skraldespande og containere, når de er fulde.

Ekkolod i skraldespanden

Enevos sensorer ligner små, runde oste, siger Petteri. De er cirka 8 centimeter i diameter og 4 centimeter tykke, og sidder monteret på indersiden af låget på containerne.

De er bla. udstyret med 3G-modem, termometer og bevægelses-måler, men det vigtigste er den ultralydssensor der sidder i toppen.

For når låget er lukket, så kan ultralydsmåleren bruges som ekkolod, til at bestemme hvor langt der er fra låget ned til det øverste lag af affald, og dermed sige hvor fyldt containeren er.

Det er selvfølgelig også registreret på hvilken skraldespand den enkelte sensor er monteret, og hvor den befinder sig henne i verden.

Men den vigtigste del af forretningen er ikke sensorerne, siger Petteri Maukola. Enevos vigtigste opgave er at analysere de indsamlede data og lave ruteplaner for skraldebilerne, som gør det muligt at optimere tømningen af de mange containere.

Petteri Maukola taler om det som en slags digital krystalkugle, der gør det muligt med ret stor sandsynlighed at forudsige, hvornår en skraldespand bliver fuld, og på hvilke dage og tidspunkter man skal køre forbi og tømme den.

Kommunale containere

Det kræver naturligvis en vis volumen af skraldespande og kørsel for at en tjeneste som Enevos giver mening. Derfor er det også først og fremmest kommuner og store firmaer, der er kunder, siger Petteri Maukola.

Enevo er stadig i en fase, hvor man er igang med at opbygge forretningen, og ud af de små 200 pilotprojekter firmaet har gang i, er der omkring 50, som er blevet betalende kunder.

Men Enevo har allerede bredt sig ud over landets grænser, og har projekter i små tredive lande - fra Tjekkiet og Spanien til England og USA - og man har også i nogle måneder haft gang i et forsøg i samarbejde med Kalundborg.

Her er de foreløbige erfaringer gode, siger teamleder Niels E. Dandanell fra Veje, Ejendomme og Affald.

- Vi har sat sensorer i 6-8 containere til papir, pap og plastik foreløbig, så vi kan se, hvornår containerne er cirka trekvart fulde, og så kan vi nøjes med at sende en vognmand ud at tømme dem, når der er behov.

Den største ulempe ved systemet er nok prisen, siger Niels Dandanell. Kalundborg har betalt ca. 5000 pr. sensor og for adgangen til at se data fra containeren.

Men ifølge Petteri Maukola er prisen også noget Enevo arbejder på. Ideen er, at sensorerne faktisk bare skal gives bort, og at kunderne istedet skal abonnere på ruteplanlægningen og de andre data fra firmaet.

- Sensorerne kan stort set bare monteres og glemmes, og de holder i hvert fald 10 år på et batteri, siger han.

Op til 90 procent besparelse

Ideen med det hele er som sagt at spare tid, brændstof og penge - og ifølge Enevo er der meget at hente. Firmaets bedste resultater kommer fra et pilotprojekt i Nottingham i England.

Her lykkedes det over en 14 dages periode at spare næsten 90 procent af de normale indsamlinger, da man gik fra 660 til 68 kørsler med skraldevogne på de to uger.

Det er dog nok et ekstremt eksempel, og der var trods alt tale om et forsøg i en begrænset periode.

Men uanset om det er 10, 50 eller 90 procent man sparer, så det hele vel værd at tage med - også fordi det ikke kun handler om penge og arbejdstid, men også om miljø og klima, siger Petteri Maukola.

- Jeg har børn og tænker meget på deres fremtid, og derfor er det ikke bare den økonomiske besparelse, der er vigtig, men også at vi samtidig skærer ned på CO2-udledningerne, slutter han.

Facebook
Twitter