Smartphones i fortsat vækst - men kun få gider eboglæsere

Nye tal fra internetanalysehuset Pew Research viser, at smartphonen er den gadget, der æder markedsandele fra stort set alt andet. Bortset fra tablets.

Smartphonen bliver vigtigere og vigtigere for amerikanske unge, der til gengæld vender ryggen til eboglæsere og andet. (Foto: © DAVID GRAY, Scanpix)

Flere og flere og flere og flere smartphones. Og mindre af stort set alt andet elektronik.

Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra det amerikanske internetanalysebureau, Pew Internet Research, der følger udviklingen i amerikanernes digitale medieforbrug tæt.

Denne gang viser rapporten - måske ikke så overraskende - at man i USA i høj grad har taget smartphonen til sig. 68 procent har nu en smartphone - mod blot 35 procent i 2011. Blandt de unge er tallet 86 procent.

Noget mere markant er det, at smartphonen tilsyneladende har ædt markedsandele fra stort set alle andre produktkategorier hos de unge under 29 år. Blandt andet er antallet af amerikanere som ejer en computer, ligefrem faldet i den periode, som smartphonen har boomet.

Computersalget har blødt længe

Således er det nu blot 78 procent, der angiver, at de ejer en computer - et brat fald fra 89 procent i 2012, og efter at have ligget højt i årevis.

Tallene viser også, at eboglæseren er i brat fald. Selv om de dedikerede eboglæsere ofte har de særlige eInk-skærme, der er betydeligt mindre anstrengende for øjnene at læse på, er begejstringen for eboglæserne ikke hvad den har været.

Populariteten toppede i 2014, hvor 28 procent angav, at de havde en af slagsen. I år er det kun 18 procent af de unge amerikanere, der har en eboglæser.

Den klassiske MP3-afspiller er også i frit fald, fra 75 procent MP3-afspiller-ejere i 2010 til nu 51 procent. Samme vej er det gået for spilkonsollen, der nu ejes af 56 procent, mod 62 procent i 2010. Godt hver anden amerikanske unge har en tablet.

Salget af computere har været nedadgående i en årrække - i begyndelsen var folks appetit på tablets blandt de primære årsager til nedgangen, men den senere tid er også tabletsalget begyndt at trække nedad. Blandt andet viste Apples seneste regnskab, at iPad-salget er i nærmest frit fald, med fald på næsten 20 procent på et år.