Snapchat vil levere nyheder

Den populære besked-app får ny nyhedsdimension og sin første indtægtskilde via reklamer.

Den populære besked-app Snapchat byder snart på nyheder fra store amerikanske mediehuse - og på reklamer. (© DR - skærmbillede fra app)

Nyheder og reklamer er på vej ind på den populære besked-app Snapchat.

Konceptet - som formentlig får navnet Discovery - skal gøre det attraktivt for mediefirmaer og annoncører at komme i kontakt med Snapchats unge brugerskare, og skal samtidig for første gang skabe en regulær indtægtskilde for Snapchat.

Igennem det meste af 2014, har der været rapporter om, at Snapchat har indgået samarbejdsaftaler med forskellige store mediepartnere, og resultatet vil ifølge New York Post få debut senere i dag.

Særligt skulle videoindhold fra flere store medier som CNN, National Geographic, Vice og Comedy Central blive et fokusområde, men der vil også være artikler. Indholdet bliver angiveligt tilgængeligt via en ny discovery-knap inde i Snapchat-appen.

Nu kommer reklamerne

En anden ting der følger med den nye udgave af Snapchat er reklamer, og indtægterne fra disse vil blive delt med leverandørene af indholdet.

Hermed ser det ud til at den lidt over 3 år gamle virksomhed, der indtil nu ikke har haft nogen indtjening, endelig har fundet sin forretningsmodel.

Snapchat afviste i slutningen af 2013 købstilbud fra henholdsvis Facebook og Google, på op imod 4 milliarder dollars, og vurderes nu til at være op mod 10 milliarder dollars værd.

Snapchat vildt populær i Danmark

På trods af flere sager med hacks og lækkede billeder, hjemsøgte Snapchat i 2014, så er appen vildt populær i Danmark- i særdeleshed hos de helt unge mellem 12-19 år.

Den netop udgivne rapport 'Medieudviklingen 2014' fra DRs medieforskning viser, at 890.000 danskere - svarende til 18 procent af danskere over 12 år - bruger Snapchat hver måned. Det gør Snapchat til det næstmest populære sociale medie i kongeriget, efter Facebook.

Der findes ingen officielle tal for hvor mange brugere Snapchat har på verdensplan, men ifølge Wall Street Journal skulle de have passeret 100 millioner månedlige brugere i august 2014. Appens popularitet synes dog at være på en konstant rejse nord på, og har formentlig en del flere brugere i dag.