Snapchat: Vores app er for svær at bruge

Firmaet vil nu ændre brugerfladen radikalt for at tiltrække nye brugere.

Godt nyt til forældregenerationen. Snapchat bliver nemmere at bruge. (© Snapchat)

For ikke så længe siden væltede det ind med kunder i butikken hos Snapchat.

Men nu er væksten af nye brugere bremset alvorligt op, og firmaet har en forklaring på hvorfor: Appen er simpelthen for svær at bruge.

Sådan lød det i går fra firmaets direktør Evan Spiegel i et brev til firmaets investorer, udsendt i kølvandet på offentliggørelsen af et skuffende regnskab.

- En ting, vi har hørt i årenes løb, er, at Snapchat er svær at forstå eller svær at bruge. Derfor er vi i øjeblikket ved at redesigne vores app for at gøre den nemmere at bruge, skriver Spiegel.

Risikerer at miste kernebrugere

Og der er angiveligt tale om, at appen vil få så markant en ansigtsløftning, at selskabet Snap Inc. er klar over, at det risikerer at miste loyale brugere.

- Der er stor sandsynlighed for, at redesignet af vores app vil disrupte vores virksomhed på kort sigt, og vi ved endnu ikke, hvordan vores brugeres adfærd vil ændre sig, når de begynder at bruge den opdaterede app.

- Vi er villige til at løbe den risiko, for vi tror på, det vil give betydelige langsigtede fordele for vores forretning, skriver Evan Spiegel.

Snapchat har kun fået 4,5 millioner nye brugere det seneste kvartal. Forventningerne var otte millioner.

Kamerasolbrillen et kæmpe flop

Samtidig kom det frem i regnskabet, at firmaets kamera-solbrille, Spectacles, har vist sig at være et stort flop.

Firmaet har tabt 40 millioner dollars på brillen og er angiveligt brændt inde med flere hundredetusinde usolgte solbriller.

Hermed følger Spectacles i Google Glass' fodspor og viser med al tydelighed, at det (indtil videre) ikke er nemt at få forbrugerne til at bære gadgetbriller med kamera i.

Android er en særlig udfordring

En anden interessant oplysning i brevet til investorerne er, at Snapchat i det seneste kvartal er blevet brugt på mere end 60.000 forskellige varianter af Android-telefoner og andre enheder med Googles mobile styresystem.

Det har vist sig at være en ganske stor udfordring for at skabe en god brugeroplevelse.

Snapchat har derfor måttet bruge mange ressourcer på at “etablere nye processer for at sikre, at vores kvalitetskrav kan opretholdes”, lyder det.

Firmaet har særligt fokus på at erhverve flere nye Android-brugere og vil derfor fortsat investere i en bedre brugeroplevelse til Android.

Facebook
Twitter