Snapchats kamera-solbrille har hitpotentiale

Flere medier vurderer at Snapchats kommende solbrille med indbygget videokamera bliver en succes.

Sådan ser den ene udgave af Snapchats farverige kamerabrille, Spectacles ud. Kameraet sidder i det ene hjørne, mens det andet hjørne blot er en tegning, der giver brillerne symmetri. (© Snapchat)

En solbrille med indbygget videokamera lyder måske hverken som en særlig genial eller opfindsom idé.

Ikke desto mindre er det lige netop det, der er konceptet bag Snapchats første babyskridt ind på hardware-markedet, når de senere på året sender 'Spectacles' på markedet.

Det eneste den ca. 1.000 kroner dyre brille kan, udover at skærme for solen, er at optage video. Nærmere bestemt 10 sekunder ad gangen, men med mulighed for at optage tre gange i træk - altså sammenlagt 30 sekunder. Billederne bliver efterfølgende trådløst overført til brugerens smartphone, klar til at dele som en Snapchat-story.

Det eneste, der overhovedet kan siges at være moderne ved det nye brillekamera er, at det optager såkaldt cirkulær video. Det betyder, at videoen ikke begynder at rotere, hvis folk drejer deres smartphone fra lodret til vandret, når de ser videoen.

Snapchat-direktør kalder brillerne et legetøj

Snapchats 26-årige direktør Evan Spiegel kalder i et interview med Wall Street Journal Spectacles for et “stykke legetøj”.

Men hvor mange lignende firmaer ville introducere et nyt produkt, som om det var Guds gave til menneskeheden, så har Spiegel en mere ydmyg tilgang til sit nye hardware-produkt. Derfor bliver brillerne i første omgang kun produceret i “begrænset antal” og rullet langsomt ud.

- Det handler om at finde ud af, om de passer ind i folks liv, og se, hvad de synes om dem, siger han.

Du kan genopleve dine oplevelser, som de var

Spiegel er dog ikke selv i tvivl om, hvad Spectacles kan. Han fortæller om en prototype, han prøvede på en hiking-tur med sin kæreste:

- Vi gik gennem skoven, trådte hen over træstammer og kiggede op på de smukke træer. Og da jeg efterfølgende så optagelserne, kunne jeg se min hukommelse gennem mine egne øjne - det var utroligt.

- En ting er, at se billeder af en oplevelse du har haft, men det er noget helt andet at have en oplevelse af oplevelsen. Det var den tætteste følelse på at være der igen, jeg nogensinde har prøvet, siger firmaets direktør til Wall Street Journal.

Som det forstås, så optages videoen fra det såkaldte point of view, som blandt andet har været brugt med succes i DR3 serien POV. Her giver billeder skudt fra hovedpersonens synsvinkel en helt anden følelse, end når kameraet er vendt den anden vej.

Medier: Snapchat har fat i den lange ende

Ifølge en række medier tyder det på, at det sociale netværk - som i øvrigt netop har skiftet firmanavnet til Snap - har fat i den lange ende med Spectacles.

- Simpliciteten - selve beslutningen om ikke at forsøge at introducere banebrydende teknologi - kan lige præcis blive den ting, som vil cementere brillernes plads i fremtiden.

- Den måske allermest tiltalende feature er, at de har et klart og distinkt formål: Du kan bære dem, skyde first-person billeder og video af hvad du laver, og hurtigt uploade materialet til nettet,skriver Jamie Condliffe, fra MIT Technology Review.

Alle sammenligner med Google Glass

Stort set alle medier har sammenlignet de simple kamerabriller med Google Glass - Googles fejlslagne brille, der dog stadig lever i et udviklingslaboratorium et sted på Googles campus.

Glass-brugere fik hurtigt klistret markaten ‘Glassholes’ på sig, fordi det for mange var creepy, at folk gik omkring med et kamera pegende direkte mod omgivelserne. Denne fælde risikerer Spectacles også at ryge i, selvom produkterne er meget forskellige.

Hvor Google Glass var en helt ny futuristisk type computer og brugeroplevelse - med en heftig prislap smækket ovenpå - så er Spectacles nærmest det diametralt modsatte: En billigt udseende plastikbrille, der i sit designsprog mere udtrykker sjov og fest. Og så kan de som nævnt kun én ting - nemlig optage video.

Spectacles er sjove - i modsætning til Googe Glass

Cnets Richard Nieva ridser forskellen på de to produkter op under overskriften “Snapchats Spectacles har hvad Google Glass fuldstændig manglede: Sjov”

- Glass var polerede, futuristiske og derfor ikke noget fra “her-og-nu”. De var selvfede på en måde, som gjorde dem til symbolet på alt, hvad folk ikke kan lide ved tech-industrien.

- Til sammenligning ser Spectacles ud som solbriller til en halvtredser, du køber i en souvenirbod på stranden. Der er helt bevidst at Spiegel refererer til dem som et “stykke legetøj”. De er så beskedne, at folk ligefrem risikerer at glemme at blive fornærmet, skriver Nieva.

Stor enighed om at Specatcles har hitpotentiale

Der virker til at være rimelig stor konsensus i medierne om om, at Spectacles vil få en succesfuld modtagelse:

Mark Wilson har på Fast Comapny Design givet sin mening til kende med overskriften “Snapchats nye briller er lige så fjollede som Snapchat - og derfor bliver de et hit”

- De er post-hipster-fjollede-cool, akavede og pågående, og særligt når man tager i betragtning, at de bliver sendt på markedet i begrænset oplag, mens Snap tester markedet, vil de helt sikkert blive udsolgt op til jul.

- Spørgsmålet for mig er ikke om Spectacles bliver et øjeblikkeligt hit - det tror jeg tydeligvis de bliver - men mere hvordan de vil udvikle teknologien og brugerfladen. Men er der ét firma, der via teknologi og forståelse for markedet, i bogstaveligste forstand, kan ændre, hvordan unge mennesker ser verden, så er det Snap, skriver Mark Wilson.

Er du bare for gammel?

The Next web har valgt at sende hele to journalister på sagen, med hver deres artikel, som på bedste vis opsummerer, at et produkt som Spectacles vil skille vandene:

- Synes du Snapchats Spectacles er underlige? Så er jeg ked af at måtte fortælle dig, du er gammel, skriver Juan Buis.

Det har fået hans oldgamle kollega Bryan Clark på 34 år til tasterne med denne forudsigelse:

- Det er et produkt, der ikke er langtidsholdbart, en ægte one-trick-pony. I modsætning til Snapchat, som altid er i din lomme, kommer du ikke til at gå nogen som helst steder med de her gudsjammerligt grimme solbriller. Det håber jeg i hvert fald ikke.

Facebook
Twitter