Snart er din computer en del af dine briller

Google var for tidligt ude med Google Glass. Men næste bølge af briller, der lægger et digitalt lag oven på virkeligheden, er så småt på vej.

Det er næsten seks år siden, Google første gang viste Google Glass frem.

Brillen var egentlig ikke en brille, men nærmere et brillestel uden glas i med en lille skærm hængende lidt over det ene øje og et kamera placeret ved siden af.

Tanken med Glass var egentlig ret klar. I stedet for konstant at hente telefonen op fra lommen, skulle notifikationer og relevante informationer - fx vejvisning - bare dukke op af sig selv i yderkanten af brugerens synsfelt.

Google Glass blev aldrig det store sus. Her ses Googlestifter Sergey Brin med den særlige gadget på. (Foto: Carlo Allegri © Scanpix)

Projektet kom dog relativt hurtigt i stærk modvind.

Den første prototype, som blev sat til salg i 2013 (for lige godt 10.000 kroner), virkede ikke ret godt. Desuden skabte kameraet massiv negativ omtale, fordi mange folk oplevede det som klamt, at andre kunne tage billeder af dem, uden de var klar over det.

Du er et glasshole

Folk, der brugte Google-brillen, blev derfor hurtigt døbt glassholes, og mange steder lige fra kasinoer til stripklubber, biografer og caféer begyndte at forbyde folk at bære Glass.

Desuden stod det stærkt asymmetriske design i vejen for at overbevise almindelige mennesker om, at det var naturligt at bære den smarte brille.

Google formåede aldrig at vende skuden, og i starten af 2015 droppede de Glass som forbrugerprodukt. I stedet har firmaet siden forsøgt at genopfinde brillen til brug i erhvervslivet. Projektet lever stadig, selvom omtalen er faldet markant.

Næste brille-bølge er på vej

Nu tyder meget til gengæld på, at anden bølge af smarte briller så småt begynder at skylle ind over os.

Amazon sender muligvis en augmented reality-brille på markedet allerede i år.

Ifølge Bloombergs oplysninger barsler computerchip-fabrikanten Intel også med en brille, der efter planen skulle komme på markedet i 2018. Muligvis bliver det i partnerskab med andre firmaer og næppe under Intels eget navn.

Insider-kilder fortæller, at også Apple er i fuld sving med at udvikle en smart-brille — angiveligt med ambitionen om at sende produktet på markedet i 2020.

Firmaet har for længst taget patent på en brille, og Apple-direktør Tim Cook har gentagne gange udtalt sig positivt om mulighederne med Augmented Reality (AR). Mest markant er Cooks udtalelse om, at “vi tror, at AR endegyldigt kommer til at ændre, måden vi bruger teknologi på.”

Ukendt firma på vej med en brille der virker

Men måske bliver alle de store firmaer slået af det ukendte firma Vuzix i kapløbet om at komme først.

Det New York-baserede firma fremviste på januars store gadgetmesse CES i Las Vegas brillen Vuzix Blade, som firmaet beskriver som “en forlængelse af din smartphone”.

Det højt profilerede tech-medie The Verge havde fingrene i Vuzix Blade på messen og kaldte dem for “Google Glass, som rent faktisk virker”, og gav i det hele taget brillerne særdeles begejstrede ord med på vejen.

Symmetrisk solbrille med informationer i brilleglasset

Blade-konceptet minder på rigtig mange måder om Google Glass - og så alligevel ikke helt.

I modsætning til Glass ligner Blade en almindelig solbrille, selvom den er noget kraftig i stellet. Desuden er Vuzix Blade symmetrisk og så kommer informationerne rent faktisk op inde i selve brilleglasset.

Opbygningen af Vuzix' smart-brille. (© Vuzix)

De små beskeder, der dukker op foran det ene øje, er sms’er, indgående telefonopkald eller notifikationer fra dine favorit-apps. Det kan også være data fra din løbe-app, mens du løber eller vejvisninger, mens du går, cykler eller kører bil.

Blade integrerer også med Amazons digitale assistent Alexa, hvilket betyder, at det vil være muligt at styre brillerne med stemmekommandoer.

Vuzix forventer at deres smart-brille komme på markedet i midten af i år og vil koste i nærheden af 1.000 dollar.

Regn med Microsoft

En anden spiller, man skal regne med på dette område, er Microsoft.

Det mere end 40 år gamle computerfirma viste i januar 2015 (nærmest samtidig med Google lagde Glass i graven) for første gang HoloLens frem.

Selvom HoloLens i størrelse og design minder mere om virtual reality-briller, så er Microsofts brille (baseret på egne og kollegers oplevelser) et af de bedste eksempler på, hvordan AR virker.

Microsoft kalder selv teknologien for mixed reality, og det er faktisk meget beskrivende for oplevelsen. Du ser verden fuldstædig, som den er, men oven i ser du et digitalt lag, som du også kan interagere med.

Digitale apps der bor i den virkelige verden

Microsoft har travlt med at vise demoer frem, der særligt er brugbare indenfor design af virtuelle produkter, som kan drejes og manipuleres med håndbevægelser. Men firmaet har også tidligere vist eksempler på, hvordan teknologien kan bruges i hjemmet.

Sådan forestiller Microsoft sig, at HoloLens-teknologien kan bruges i hjemmet. (© Microsoft)

Eksempler på dette kan være, at man hænger en digital indkøbsseddel op på køleskabet, mens vejrudsigten placeres på hoveddøren. Her vil de sidde permanent, indtil du flytter eller lukker dem. Med andre ord er det apps, der “bor” et fast sted i den virkelige verden, så længe du har brillerne på.

Indtil videre er anvendelsesmulighederne med HoloLens rimelig begrænsede, og der mangler da også noget finpudsning i brugeroplevelsen.

Men det er nemt at forestille sig, at Microsoft også for alvor vil blande sig på smart-brille-markedet, når teknologien kommer ned i størrelse, og platformen bliver mere moden.

Google kunne også blive en faktor. De har næppe smidt alle deres Glass-erfaringer ud med badevandet, så derfra kunne der sagtens komme et mere moderne digitalt brille-comeback.

Giver det mening at bruge smart-briller?

Om, smart-briller rent faktisk giver mening i brug, er svært at spå om.

Men skuler man til andre såkaldte wearables - fx smart-ure og ægte trådløse høretelefoner - så er det produkter, der hurtigt vokser både i udbredelse og anvendelighed, selvom de til en start kunne virke overflødige.

Dog er der i særdeleshed en ting, der taler for, at smart-briller kan blive en succes. Nemlig at rigtig mange mennesker i forvejen går med briller hver eneste dag. Der skal i hvert fald ikke meget fantasi til at forestille sig, at der på den lidt længere bane kunne være fine muligheder for at integrere teknologien i almindelige briller - og solbriller

Om det så er sundt for os som mennesker konstant at have notifikationer og anden digital støj væltende ind foran vores øjne er en helt anden snak.

Facebook
Twitter