Hvis der er en ting, alle succesfulde sociale netværk har til fælles, så er det, at de er gratis at bruge og at de starter ud uden nogen egentlig forretningsmodel. Først senere hen, når brugerne har meldt sig under fanerne, skal firmaerne så til at finde ud af, hvad de skal tjene penge på.
Dette gælder også for Instagram og Pinterest.
Købe-knapper gør deres indtog
Instagram - som Facebook som bekendt købte i 2012 for en 1 milliard dollars - har allerede introduceret reklamer i udvalgte lande, men er nu klar med nye tiltag til hvordan, de kan tjene flere penge.
Udover at de i løbet af kort tid åbner op for et såkaldt 'reklame API', der gør det nemt for firmaer i alle størrelser at reklamere på Instagram, så er en dedikeret 'køb-knap' også på vej ind i i billeddelings-appen.
Konceptet er, at man kan se en reklame for et produkt på Instagram og ved et enkelt tryk blive sendt direkte videre til en virtuel indkøbsvogn. Det hele foregår via en mini-browser der åbner inde i appen og efter endt køb, vil du altså være tilbage hvor du slap i Instagram.
Pinterest bliver også en butik
Men det er ikke kun Insta der har fundet på denne idé. Det sociale netværk Pinterest vil også være med på salgsvognen.
Pinterest bliver i høj grad brugt til at dele billeder af produkter brugerne godt kan lide eller godt kunne tænke sig.
Og derfor er det jo nærliggende at gøre det nemt for brugerne at købe de produkter, de alligevel bruger tid på at surfe rundt imellem.
Derfor lancerer Pinterest også meget snart en 'køb-knap' - og ligesom hos Instagram foregår hele købs-seancen, uden at brugeren overhovedet forlader Pinterest-appen.
Pinterest går dog lidt længere end Instagram med deres butikskoncept. Brugerne får nemlig mulighed for direkte at søge efter produkter og kan benytte filtre som produktkategori og pris til at finde frem til det, de er på udkig efter.
Kommer langsom men sikkert
I første omgang vil Pinterest købs-knap dog kun være tilgængelig for amerikanske brugere.
Instagram har derimod planer om at rulle deres nye reklame-løsning ud globalt i løbet af 2015.
Instagrams moderselskab Facebook eksperimenterer også med muligheden for, at brugerne kan købe produkter direkte i nyheds-feedet. Og også Twitter har flere gange været rygtet parat med købeknapper, men indtil videre har de ikke materialiseret sig.