Spiller Googles computer skak som et rumvæsen?

Efter at have sat sig solidt på tronen som verdens bedste Go-spiller, kaster Googles kunstige intelligens sig nu over skak

Ke Jie, verdens bedste (menneskelige) Go-spiller måtte i 2017 se sig slået af AlphaGo. Nu har skaberne af AlphaGo udviklet en ny udgave, som formentlig kan gøre det samme ved verdens bedste skak-spillere. (Foto: China Stringer Network © Scanpix)

Googles brætspillende kunstige intelligens AlphaGo er god til at spille brætspil. Rigtig, rigtig god.

Tidligere på året trænede en ny udgave af programmet sig selv op til et overmenneskeligt niveau i det komplicerede brætspil Go, kun ved at spille mod sig selv.

Dernæst vandt den hundrede kampe i streg mod verdens bedste Go-spiller - den oprindelige AlphaGo. Den lærte spillet ved at tygge igennem data fra hundredevis af spil fra de fornemste Go-turneringer.

Go

Go er et kompliceret, taktisk brætspil, der stammer fra Asien.

Spillerne har så mange handlemuligheder, at spillet var for kompliceret for computere, indtil den kunstige intelligens AlphaGo kom på banen.

Da den alligevel blev overgået af den nye selvlærte AlphaGo Zero, skrev MIT Technolgy Review, at det var bevis for, at computere kunne overgå mennesker, uden menneskers indblanding.

Spiller 'fremmedartet' skak

Senest har Google så udstyret AlphaGo Zero med evnen til at lære sig selv at spille andet end Go, blandt andet skak.

Den spritnye udgave, kaldet AlphaZero, trænede mod sig selv i fire timer, hvorefter den prompte spillede hundrede partier uden nederlag mod et af verdens stærkeste udbredte skak-computerprogrammer.

AlphaGo

Den første udgave af Google Deepminds brætspillende computer slog i 2016 Lee Sidol i brætspillet Go. Det var første gang en computer slog en professionel Go-spiller.

Den første AlphaGo var fodret med data fra hundredevis af Go-spil. Siden har Deepmind udviklet en teknik, der lader nye udgaver af AlphaGo udvikle taktikker på egen hånd.

Og lytter man til Deepminds direktør, Demis Hassabis, så spiller den skak på en helt ny måde:

- Den spiller ikke som et computerprogram. Men heller ikke som et menneske. Den spiller på en helt tredje, nærmest fremmedartet måde, sagde han på en konference om kunstig intelligens og neurale netværk i sidste uge.

Syvdobbelt danmarksmester er skeptisk

Men den forklaring er syvdobbelt danmarksmester i skak, Sune Berg Hansen ikke helt enig i. Han kommer med sin vurdering ud fra de data som Deepmind selv har udgivet om AlphaZeros skakspil:

- Jeg synes ikke, det er helt rigtigt. Jeg synes den spiller som en mellemting mellem menneske og maskine, men ikke som noget helt fremmed. Man kan se kendetegnene ved begge typer spil i AlphaZero, siger han til DR Viden og fortsætter:

- Den spiller en form for fremtidsskak. Alle mennesker ville gerne kunne spille sådan her, men vi mangler evnerne. Matematikstykkerne bliver bare for indviklede, siger han.

Deepmind gjorde ikke andet end at programmere reglerne for skak ind i AlphaZero - hvorefter den spillede millionvis af spil mod sig selv for at udvikle taktikker.

Google Deepmind

AlphaGo er udviklet af Googles London-baserede laboratorie for kunstig intelligens, kaldet Google Deepmind.

Deepmind forsøger at tage de første skridt hen mod såkaldt 'generel kunstig intelligens', altså en computer-intelligens, der ikke kun er skræddersyet til et enkelt formål.

Selvlæring er nyt for maskiner

Ole Winther, professor ved DTU Compute fremhæver AlphaZero som et klart fremskridt for selvlærende maskiner:

- Hvis man på et tidspunkt kan tage principperne bag AlphaZero ud af det her lukkede spilunivers, så kan det blive et meget stærkt værktøj, siger han til DR Viden.

Hvor 'almindelige' skakcomputere er blevet optimeret i årevis af menneskelige skakstormestres holdninger til, hvad der er det bedste træk, har AlphaZero dannet sine egne vurderinger af de enkelte positioner.

- Det er et fundamentalt paradigmeskifte, at man nu står et sted, hvor man kan sætte sig ud over menneskets begrænsede forståelse for, hvad der er et godt træk, siger Ole Winther.

AlphaZero er skræmmende

I sidste ende var resultatet, at AlphaZero efter 4 timer havde nået opnået et overmenneskeligt niveau. Og ifølge Sune Berg Hansen ville man sagtens kunne blive snydt af dens evner:

- Den ville kunne narre mig til at tro, at den er et menneske. Det er skræmmende, at den kan blive så god på så kort tid, siger han.

Men Sune Berg Hansen peger dog på, at sejren over det regerende skak-program skal tages med et gran salt.

Programmet, der hedder Stockfish, spillede uden en såkaldt åbningsbog. Åbningerne efterligner de taktikker, der er forfinet over århundreder - og den viden var Stockfish foruden.

AlphaZero havde derimod opdaget de 12 mest almindelige åbninger i skak af egen drift.

- Stockfish var kraftigt handicappet. Når man kender åbningerne, står man på skuldrene af giganter og efterligner dem. Stockfish skulle gætte sig frem, nærmest som en nyfødt. Jeg synes forsøget skulle gentages med nogle mere fair betingelser, siger han.