Spotify runder skarpt hjørne: Har nu 100 millioner brugere

Den svenske streamingtjeneste har nu 100 millioner brugere. 30 millioner af dem er betalende premium-kunder.

Spotify tilbyder både en gratis og en premium udgave af sin streamingtjeneste. Mange får dog premium via deres mobil-abonnement. (Foto: CHRISTIAN HARTMANN © Scanpix)

Spotify er i en liga for sig selv, når det drejer sig om at få folk til at bruge en musikstreaming-tjeneste.

Firmaets chef for indtjening, Jeff Levick, oplyser til Wall Street Journal., at tjenesten nu har passeret 100 millioner månedlige brugere.

Oplysningen kommer tre måneder efter, Spotifys chef Daniel Ek på Twitter fortalte, at Spotify har passeret 30 millioner premium-kunder, hvilket stadigvæk er det officielle tal.

Det betyder altså, at 70 millioner kunder benytter sig af den 'gratis' reklamemodel.

Reklamer skal generere flere penge

Netop den reklamefinansierede del af Spotify, har været stærkt omdiskuteret, da den indtil videre ikke har formået at generere nævneværdige indtægter til musikerne og deres pladeselskaber.

Det resulterede blandt andet i at Taylor Swift i 2014 trak al sin musik fra den svenske musiktjeneste.

Det har Spotify ifølge Jeff Levick planer om at lave om på, og som et signal på at firmaet tager reklamedelen af firmates forretning seriøst, vil firmaets stifter og direktør Daniel Ek på onsdag tale til en store reklamekonference i Cannes.

Ingen er i nærheden af Spotify

Med 100 millioner månedlige brugere er Spotify langt foran sine konkurrenter.

Men det kan være endog meget svært at sammenligne brugertal med de andre musikstreamingtjenester, da de forskellige selskaber bruger forskellige forretningsmodeller.

Nærmeste konkurrent er Apple Music, der på under et år har landet 15 millioner betalende brugere. Apple tilbyder dog ikke en gratis reklamemodel.

Samtidig betaler en stor del af Spotifys Premium-kunder ikke direkte for musikken, men får den med som en del af deres mobil-abonnement.

Spotify vil ikke ud med præcise tal, men oplyste for under en måned siden til DR, at "majoriteten af selskabets Premium-kunder er direkte kunder" - altså kunder der betaler af egen lomme.

Antallet af brugere, der aktivt betaler for musikstreaming, kan altså være tættere mellem Apple og Spotify, end tallene umiddelbart viser.

Musik-streaming er slået fuldgyldigt igennem i Danmark

I Danmark er vi dog for længst gået over til streaming.

Ifølge en netop udgivet rapport fra Rambøll, er musikstreaming den suverænt største indtægtskilde for indspillet musik herhjemme.

Lige under 1 milliard kroner brugte vi i 2015 på musikstreaming. Til sammenligning brugte vi 197 millioner på fysiske udgivelser, mens 181 millioner kroner blev brugt på at købe sange og albums i digitale versioner til download.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter