Spotify styrtbløder penge

Den populære musiktjeneste taber flere og flere penge. Men omsætningen vokser også.

Spotify bløder flere og flere penge (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Den populære streamingtjeneste, Spotify, kom ud af 2014 med et svimlende underskud på 1,23 mia. kroner. Det er næsten dobbelt så meget som sidste år, hvor tjenesten blødte 679 millioner kroner.

Den svenskfødte musiktjeneste kan dog samtidig notere sig en fremgang i omsætningen til nu lidt over en milliard euro, altså over 7,5 mia. kroner. Det er en fremgang på 45 procent i forhold til 2013.

Spotify er ikke børsnoteret, og offentligheden har derfor kun sjældent indblik i tjenestens økonomi. Denne gang er det Reuters, der har gravet tallene for Spotifys holdingselskab, Spotify Technology S.A. fra det Luxembourgske selskabsregister.

Ekspansion koster

Tallene skal ses i lyset af, at Spotify fortsat bruger mange penge på ekspansion og på at udvikle nye tjenester, så den kan stå distancen i konkurrence et mylder af tilsvarende tilbud, fx. Google Music, Wimp, Deezer, Rdio og Apples Beats.

Konkurrencesituationen bliver dog løbende forværret, efterhånden som giganterne lancerer tilsvarende tjenester. Apple ventes til juni at relancere Beats-tjenesten som en decideret Spotify-konkurrent, der vil bruge den markedsdominerende iTunes-musikbutik som løftestang.

Rygterne om Apples interesse i markedet har i amerikanske medier blandt andet omhandlet, at Apple angiveligt forsøger at tale musikselskaberne fra at bakke op om Spotifys såkaldte freemium-model, hvor brugerne kan lytte til musik gratis, men til gengæld må finde sig i reklamer.

De fleste er gratister

Spotify har selv fortalt, at tjenesten har 60 mio. brugere, heraf 15 mio. betalende, mens resten lytter gratis med. Tidligere lækkede tal har vist, at tjenesten har svært ved at tjene penge på gratisterne.

Spotify har løbende fået klø af musikere, der har udtrykt utilfredshed med de småpenge, de får udbetalt som betaling for musikken. Blandt andet har popstjernen Taylor Swift trukket sit repertoire ud af Spotify, mens bands som AC/DC aldrig har været der.

Tidligere på dagen forlød det, at Spotify nu vil producere videoindhold.