Startupkultur handler ikke kun om bordfodbold og gratis øl

Mange startup-virksomheder glemmer at tænke på, at de opbygger en firmakultur, hvadenten de er bevidste om det eller ej.

Sækkestole og fredagsbar er hyggeligt. Men firmakultur er mere end det, også for startups. (Foto: Flickr: Gabia Party © https://www.flickr.com/photos/gabianow/)

Den klassiske forestilling om en startup er ofte noget med et par håndfulde unge mennesker bøjede over deres computere, helst i en garage eller et interimistisk indrettet kontormiljø.

Og så er det som regel noget med et bordfodbold, sækkestole, fredagsøl og en stemning i det sære felt mellem fabrik og fritidshjem.

- Men gratis øl og bordtennis gør det ikke alene, hvis man vil opbygge en fælles firmakultur i sit firma, siger Jessica Lawrence.

Hun leder it-fællesskabet New York Tech Meetup, og har derigennem en ret unik indsigt i dusinvis af nystartede amerikanske it-virksomheder og deres kultur - eller mangel på samme.

"Vi behøver ikke at lave regler"

Jessica Lawrence mener, at mange iværksættervirksomheder er uvillige til overhovedet at diskutere om og hvordan man opbygger en kultur i sit lille firma, blandt andet fordi de ikke vil opfattes som store og "gammeldags" virksomheder.

Det betyder at man ofte forlader sig på overfladiske personalegoder, eller bare lader direktøren eller firmaets stifter selv bestemme - ofte helt ubevidst og uden refleksion - hvordan firmaet skal drives, hvilke værdier virksomheden ledes efter, hvilken tone der skal være mellem de ansatte, hvornår og hvordan man arbejder og så videre.

- Det er desværre ikke altid særlig godt hverken for firmaet eller de ansatte, mener Jessica Lawrence.

Både mål, visioner og arbejdstid

En af de vigtigste ting er for eksempel, om ledelsen - der jo ofte består af både stiftere, barndomsvenner, investorer og spritnye kolleger - formår at give de ansatte en forståelse af hvilke mål virksomheden har, og hvordan det så går.

Firmakultur kan handle om lidt abstrakte ting som firmaets vision, men også om helt konkrete ting som regler for ferie, arbejdstid og den slags.

Og ganske ofte oplever man i startups, at de helst helt vil undgå at have regler - men det er bare ikke altid en god idé, mener Jessica.

For det er sjældent at man har et firma helt uden regler og rutiner - de er bare uskrevne og baserer sig på mavefornemmelser eller sådan-plejer-vi-at-gøre.

Det kan være ret svært at navigere i for de ansatte, især hvis de er nye, og hvis der kommer mange nye ansatte hurtigt, sådan som det ofte sker i iværksættervirksomheder.

- Usikkerhed og forvirring kan betyde, at strømmen af nye medarbejdere vender og de ansatte hurtigt forlader firmaet igen, siger hun.

Og hvad kan man så gøre?

- Først og fremmest skal ledelsen simpelthen være bevidst om, at der er noget der hedder virksomhedskultur, og at de skaber én uanset om de tænker over det eller ej, siger Jessica Lawrence.

Dernæst er det vigtigt at sørge for, at skabelsen af en kultur sker i fællesskab, mener hun.

Firmaerne består af individer som alle har noget at skulle have sagt når det gælder den måde "man er firma på", så at sige.

Medarbejderne er ikke kun tandhjul i en stor maskine, der kører af sig selv, og bare skal have lidt olie i form af sækkestole eller flippermaskiner, mener Jessica Lawrence - firmaer er rodede, organiske og vildtvoksende, på godt og ondt.

Facebook
Twitter