Storbritannien: 6-årige forstår digital teknologi bedre end voksne

…og de 14-15-årige er de mest kompetente britiske teknologiforbrugere.

Hvem er skarpest på ny teknologi en 6-årig eller en 45-årig? Det kunne lyde som en gåde eller et trickspørgsmål, men det er ingen af delene.

Svaret er en 6-årig og det er bare et af mange fakta, man kan hive ud af en ny 400-siders rapport om medie- og kommunikationsmarkedet i Storbritannien. Rapporten er udgivet af Ofcom, som er den uafhængige tilsyns- og konkurrencemyndighed på området.

Ofcom har blandt andet testet 2000 voksnes og 800 børns DQ (det digitale svar på IQ), som er udregnet som en kombination af kendskab til og brug af nyere digitale teknologier. Resultatet viser med al tydelighed, at børn der er vokset op i den digitale tidsalder er langt fremme på det teknologiske beat.

De 14-15-årige har den højeste DQ

De mest teknologikyndige er de 14-15-årige. Hvor den gennemsnitlige brites DQ er på 100, ligger de 14-15-årige på 113.

De 6-7-årige ligger med en score på 98, mens de 45-49-årige ligger lige under på 96.

I det hele tage viser undersøgelsen, at forståelsen af digital kommunikation topper i midten af teenageårene. Hefter dropper det langsomt frem til slutningen af halvtredserne og fra 60-års-alderen styrtdykker den digitale teknologiforståelse.

Teknologiforståelse fordelt på alder. (© Ofcom)

Vil du teste dig selv, kan du tage en forsimplet udgave af testen her.

12-15-årige er beskedmonstre - og de former fremtiden

Konklusionen på rapporten fra Ofcoms direktør, Ed Richards, er da også fuldstændig klar:

- Vores undersøgelse viser at årtusindeskifte-generationen former fremtidens kommunikationsvaner, skriver Richards i rapporten.

Netop den gruppe kommunikerer temmelig anderledes end deres forældre.

De 12-15-årige gør nemlig stort set udelukkende brug af tekst og billede når de kommunikerer. 94 procent af deres kommunikation foregår via korte beskeder og sociale netværk, mens kun 3 procent er taleopkald.

Hos de voksne foregår 20 procent af kommunikationen stadig som telefonopkald, mens de bruger 33 procent af tiden på emails. Til sammenligning udgør emails kun cirka to procent af forbruget hos de 12-15-årige.

Briterne kommunikerer mere end de sover

I det hele taget bruger briterne rigtig meget tid på at forbruge medier og kommunikere digitalt. I gennemsnit bruger en voksen 8 timer og 41 minutter om dagen, hvilket er mere tid end de bruger på at sove.

Men da rigtig mange efterhånden bruger flere skærme eller flere devices på samme tid - eksempelvis ved at tjekke Facebook på telefonen, mens der er nyheder i TV - så er det reelle forbrug faktisk over 11 timer per voksen. Hver dag.

Det er 2 timer mere om dagen, end da Ofcom lavede en tilsvarende undersøgelse i 2010. Grunden dertil skal ifølge rapporten først og fremmest findes i, at mange flere har smartphones.

De unge er altid på

De mest hidsige medieforbrugere er de 16-24-årige.

De formår samlet set at bruge over 14 af døgnets 24 timer på medier og kommunikation. Men igen på grund af at der ofte er flere skærme og medier i luften på en gang, kan de klemme de 14 timers forbrug sammen på lige over 9 timers reel daglig forbrug.

Facebook
Twitter