TDC køber Blockbuster

Telegiganten lancerer nu en offensiv på streaming-markedet og opkøber Blockbuster-navnet. De fysiske butikker fortsætter under nyt navn.

Blockbuster-navnet overtages nu af TDC. Kæden fortsætter dog under nyt navn. (Foto: Louise Damløv © DR Nyheder)

Danmarks største teleselskab overtager nu varemærket Blockbuster fra den pressede filmudlejningskæde af samme navn.

Købet er en del af en offensiv, der skal profilere telegiganten på markedet for videostreaming, hvor TDC ligger i skarp konkurrence med Netflix, Apple og en lang række andre stærke selskaber.

TDC overtager dog ikke Blockbusters 46 fysiske butikker. De fortsætter under navnet RecycleIT og vil fortsat udleje film, men også supplere med køb og salg af blandt andet brugt elektronik.

Blockbuster har de senere år været under massivt pres, fordi kunderne i stigende grad er blevet væk fra de fysiske butikker, og i stedet er begyndt at leje eller streame film direkte fra internettet.

Solgt i efteråret

I USA indgav kæden konkursbegæring i 2010, men blev kort efter overtaget af Dish Networks, der i efteråret solgte den danske del af kæden videre til en kreds af investorer, anført af erhvervsmanden David Overby. I USA lukkede kæden alle butikker i november.

TDCs aftale er dog indgået med de amerikanske ejere af varemærket og gælder på dansk jord så længe TDC vil fortsætte.

- Blockbuster er et superstærkt varemærke, som er synonymt med filmudlejning. Mens Netflix endnu er størst på abonnementsbaseret streaming, er TDC markedsledende på filmudlejning via nettet, og den del ønsker vi nu at give et ordentligt boost med købet af Blockbuster-varemærket, siger koncernchef for TDCs privatkundeafdeling, Anders Jensen.

TDC gennemgik sidste år en større omkalfatring, hvor guldægget YouSee blev fusioneret ind i moderselskabet TDC, samtidig med at en række tidligere YouSee-spidser blev rykket opad i TDC-hierakiet.

Konkurrence mod Netflix

YouSee lancerede i 2012 Netflix-konkurrenten YouBio, og daværende direktør, Niels Breining erklærede dengang, at målsætningen var at kapre halvdelen af det danske marked for streaming.

YouSees streaming-tilbud består dog ikke blot af abonnementsløsninger, men også af udlejning af premierefilm, som kunderne hidtil har betalt for stykvist. Det er denne del af YouSees produktportefølje, der fremover skal bære Blockbuster-navnet.

De nærmere detaljer om kommende produkter vil TDC dog endnu ikke afsløre.

Markedet for streaming ventes at stige dramatisk de kommende år – og især i USA har fænomenet 'cable cutting' eller 'cable shaving' været et debatemne i længere tid. Fænomenet består i, at brugerne enten vælger en mindre kabel-TV-pakke eller helt dropper kabel-TV til fordel for streamingtjenesterne.

Ikke slemt i Danmark

Denne udvikling ventes på længere sigt at gøre ondt på de amerikanske kabel-TV-leverandører.

I Danmark har TDC endnu ikke mærket meget til fænomenet – men Anders Jensen understreger, at købet af Blockbuster også skal ses som en del af TDCs omstilling til en fremtid, der kan vise sig at blive væsentligt anderledes end i dag.

- Vi vil ikke sidde stille og gøre ingenting, men derimod reagere på tendenserne i god tid. Og vi kan se, at danskerne mere end nogensinde før forbruger denne slags indhold på tværs af enheder og skærme. Den udvikling anser vi for superspændende, siger han.

Herhjemme viste en undersøgelse fra DRs egen medieforskning for nylig, at Netflix har overtaget tre procent af danskernes tid foran stuealteret. Det er dog uvist, hvordan markedsandelene fordeler sig mellem de forskellige aktører på markedet.

Brugte produkter hitter

Trods navneskiftet, påtænker den snart forhenværende Blockbusterkæde ikke at lukke butikker – faktisk tværtimod, forklarer direktør i Blockbusterkæden, Søren Heilmann.

Kæden skal i stedet gennemgå en fornyelsesproces, for den fysiske filmudlejning nu supplere af brugtsalg. Det gælder i første omgang især produkter som mobiltelefoner, computere og tablets.

- Vi fortsætter med filmudlejning, og vil nu også tilføre forbrugerelektronik. Det gør vi fordi vi ved, at det fysiske filmmarked er faldende, og vi ønsker at rette kædens koncept mod et marked i vækst. Her ved vi, at der et stort potentiale i brugtmarkedet - både fra virksomheder og private, siger han.

Måske flere butikker

Samtlige Blockbusterbutikker vil frem mod første juli skifte navn til RecycleIT, og kæden vil fremover både købe og sælge elektronik og underholdning. På længere sigt vil kæden overveje, om flere produkttyper skal tages ind.

Ifølge Søren Heilmann bliver ambitionen af blive den første og største landsdækkende kæde for brugtsalg, og kæden vil selv varetage klargøring af de brugte IT-produkter.

- Vores største konkurrent bliver den Blå Avis – og vi tror faktisk på, at potentialet er så stort, at vi vil åbne flere butikker end de nuværende, siger direktøren og henviser til, at lignende kæder i udlandet har oplevet markant vækst.

For nylig overtog TDC ligeledes fiberselskabet ComX, der var delvis ejet af den tidligere rigmand Finn Helmer.

Facebook
Twitter