Tech-darlings får bank i uvant nedtur

Ny bølge af nedskrivninger og fyringsrunder rammer de tidligere rødglødende tech-startups.

Værdien af flere rødglødende tech-startups er sydgående, og flere af dem må nu gennem fyringsrunder. (Foto: Lucas Jackson © Scanpix)

Investeringsfonden Fidelity nedskriver for anden gang på kort tid værdien af sin beholdning af aktier i Dropbox - denne gang med ti procent. Det sker blot få måneder efter at Dropbox i efteråret måtte æde en nedvurdering på omkring 20 procent.

Det skriver Bloomberg.

Dropbox er dog langt fra alene om at måtte leve med, at investorenes optimisme overfor de såkaldte Unicorns er ved at bremse op.

Også selskabet SurveyMonkey, har netop annonceret en fyringsrunde, hvor 100 ud af selskabets 750 ansatte må finde udgangen. Det sker efter skuffende indtjening.

Mange Unicorns bliver ramt

Dropbox og SurveyMonkeys nedtur sker samtidig med, at en hel stribe andre selskaber som Zenefits, Snapchat, Dataminr også er blevet ramt af store nedskrivninger fra Fidelity.

Fonden nedskrev i efteråret værdien af det populære sociale medie Snapchat med dramatiske 25 procent. Udover Dropbox, rammes også de mindre kendte selskaber CloudFare, Docusign, Nutanix og Twilio af nedskrivninger.

Flere andre investorer, blandt andre fonden Blackrock, har også tidligere nedskrevet værdien af virksomheder i Unicorn-klassen.

Markant udvikling

Udviklingen er markant, fordi der de senere år har været vilde forventninger blandt investorerne om, hvor højt værdierne af fortrinsvis tech-iværksættervirksomheder kan nå.

De såkaldte Unicorns er ikke børsnoterede, og har i de flestes tilfælde skarpt fokus på vækst, mens mange af dem er ganske langt fra at have en bæredygtig økonomi.

I stedet for stabile indtægter lever de af investorkroner - og det er er disse investorer, der har fyret op under vurderingerne af virksomheder som Uber, der er prissat til mere end 450 milliarder kroner, og Snapchat, der nåede en vurdering på pænt over 100 milliarder kroner, trods det forhold, at Snapchat på daværende tidspunkt ikke havde nogen indtjening overhovedet.

Svært at værdisætte dem

Andre Unicorns er fx Spotify, Airbnb, Xiaomi, SpaceX og en stribe andre, mindre kendte firmaer. Når selskaberne ikke er børsnoterede, og de løbende regnskabstal ikke er offentlige, er det sværere at værdisætte dem - og nye investorer vil være på vagt overfor at investere i et selskab med faldende værdi.

Flere venturekapitalister, anført af veteranen Bill Gurley, har advaret om, at festen med lodret stigende vurderinger ikke kan blive ved, og at magre tider kan være på vej, hvor investorerne vil interessere sig mere for evnen til at tjene penge, end blot vild vækst.

Selv Snapchats-stifter Evan Spiegel har tidligere stillet sig på den side, der påpeger, at en ny dotcom-boble kan være blevet pustet op. Et fænomen, der blandt andet kan være næret af de uhyre lave renter og den systematiske udpumpning af penge fra den amerikanske centralbank, det såkaldte QE-program.

Dotcom-boble-frygt

Dette årtusinde begyndte netop med alt for løsslupne forventninger til datidens internet-virksomheder, der nåede astronomiske vurderinger på børsen, ofte selv om omsætningen i bedste fald var spinkel, og i nogle tilfælde stort set slet ikke var der.

Til sidst kollapsede det hele, da tilliden til at selskaberne kunne nå den nødvendige indtjening, forsvandt.

Selv de etablerede tech-selskaber med god indtjening har vist sig følsomme på børserne i år, og har under vinterens aktieuro taget store udsving. Særligt hårdt ramt er Twitter-aktien, der flere gange har skrabet bunden.

Twitter var gevaldigt hypet op, da selskabet gik på børsen i 2013, men selskabet har fortsat ikke skabt overskud og er nu også begyndt at tabe brugere.

Har tabt det meste af sin værdi

Twitter angav for nylig i et brev til investorerne, at selskabet har tabt over to milliarder dollars - mere end 15 mia. kroner - siden sin begyndelse. Aktien handles netop nu i små 18 dollars, mod næsten 70 dollars på toppen ved juletid i 2013.

De seneste par uger er det dog selskabet Zenefits, der har trukket overskrifter, efter at selskabet er havnet i sit kort livs største krise, da det kom frem, at det i Danmark ret ukendte selskab, er blevet taget i en al for løs tilgang til salg af forsikringer. Det er i USA er et stærkt reguleret marked med en masse krav, også til sælgerne af forsikringer.

Zenefits forretningsidé retter sig mod små og mellemstore virksomheder, der har et hyr med at holde styr på alle de arbejdsgiverbetalte forsikringer og ordninger, amerikanske ansatte typisk har.

Tjente ikke nok

Her tilbyder Zenefits en samlet indgang til at styre det hele. Produktet er gratis, og Zenefits tjener sine penge på provision fra de selskaber, hvis forsikringsprodukter de formidler.

Selskabet har været blandt de mest rødglødende og nåede på et tidspunkt en værdi på 4,5 mia. dollars - altså pænt over 35 mia. kroner, men blev i efteråret pludselig nedskrevet af Fidelity.

Tidligere på året kom det frem, at selskabet slet ikke havde nået sine indtjeningsmål, og i øvrigt ikke havde levet op til lovens krav om uddannelse til sælgere af forsikringer, der var forceret i svær grad. Det udløste en fyringsrunde på 250 mand.

Det forhold undersøges netop nu af de amerikanske myndigheder, men selskabet har allerede sagt farvel til stifter og direktør, Parker Conrad.

Fidelity har, ifølge Bloomberg, fortsat tiltro til andre Unicorns, herunder taxa-appen Uber og det opslagstavle-agtige sociale medie Pinterest.