Tesla Danmark: Vi var for langsomme

Det er i orden at kritisere serviceniveauet, siger Tesla, der er i gang med at opgradere.

Tesla lover, at de har fået styr på serviceniveauet. De har ansat flere medarbejdere og udvidet værkstederne. (Foto: Justin sullivan © Scanpix)

Langsomhed er normalt ikke noget, man forbinder med de lynhurtige elbiler fra Tesla. Men nu beklager firmaet alligevel, at de var for langsomme til at få en ordentligt service op at stå.

Igår skrev DR om sure Tesla-ejere, der må vente måneder på at få deres elbiler repareret - og som slet ikke kan komme igennem på telefonen.

Den kritik tager Tesla Motors på sin kappe, siger elbilproducentens Regional Service Manager, Marius Iversen.

- Vi har et efterslæb. Det er ikke en hemmelighed, at vi har et efterslæb, siger han.

- Men det største problem, vi har haft, er, at vi har været umulige at få fat på. Vi har slet ikke været gode nok til at svare på telefonen, og langt de fleste klager over os har gået på det, siger han til DR.

Tesla har nu opgraderet deres afdeling i København. Tidligere var der to receptionister, der både skulle tage imod gæster og tage telefonen. Nu er der ni. Og ifølge Marius Iversen kommer der flere til.

Fordoblede bilparken på to måneder

Han gentager den officielle forklaring om, at den enorme interesse for Tesla-bilerne ved fjernelsen af afgiftsfritagelsen i oktober sidste år kom helt bag på dem. Med månedlange ventetider til følge.

- Der var ikke nogen, der kunne forberede sig på det. Vi troede, vi havde to år med afgiftsfritagelse, og pludselig kom der en kovending, og så eksploderede det jo. Vi fordoblede jo bilparken på to måneder, siger han.

Elbilproducenten fik igår kritik af FDM's juridiske chef, Per Alkestrup, der mente, at Tesla ikke skulle have solgt bilerne, hvis de ikke havde infrastrukturen klar til at servicere dem.

Alle havde gjort det samme

Det er Marius Iversen - i hvert fald delvist - uenig i.

- Set ud fra et servicesynspunkt har Per Alkestrup jo ret. Men der var vel ikke nogen firmaer, der ville sige, så må vi holde op med at sælge dem? Spørg lige Porsche, hvad de havde gjort? Sådan er forretningsverdenen, siger han, og understreger, at beslutningen om at sælge bilerne blev efterfulgt af en plan for at udvide servicekapaciteten.

Han medgiver dog, at de nok skulle have været hurtigere til at udvide den.

- I starten var vi ikke bagud, men planerne glippede lidt undervejs. Der var et værksted, der ikke blev godkendt og så videre. Men vi kunne godt have reageret hurtigere, ingen tvivl om det.

Lover at nu kan man komme igennem

Situationen skulle nu være forbedret så meget, at kunder der ringer ind til Tesla, kommer igennem på telefonen med det samme. Og de kommer hurtigt på værksted, lover Marius Iversen. Der er ansat nye mekanikere, og hovedkontorerne i både Aarhus og København bliver udvidet.

Og den påstand testede vi naturligvis.

Thomas Kjær, der har forsøgt at få sin elbil på værksted siden maj, ringede ind til Tesla Motors Danmark tidligere i dag.

- De tog så telefonen den her gang. Og nu har jeg fået en tid den 23. august. Så jeg er absolut tilfreds. Men måske har de læst artiklen fra igår og set, at mit navn var Thomas Kjær - eller også er de bare blevet gode, siger han.

Thomas Kjær venter dog lidt med at juble helt vildt. Han har nemlig tidligere oplevet at møde op med bilen til service for derefter at få at vide, at de ikke kunne lave den alligevel.

Facebook
Twitter