Tesla-ejere raser over manglende service

Bilejere må vente flere måneder på at få bilen på værksted på grund af Teslas manglende servicenetværk. Danskerne har købt for mange af vores biler, er Teslas forklaring.

Tesla Motors værksteder er presset til det yderste. Her fra producentens fabrik i Holland. (Foto: Simon Læssøe © Scanpix)

Opdatering: Tidligere blev ordet værkstedsmonopol brugt i artiklens underrubrik, til at beskrive Tesla i Danmark. Det var en stramning. Tesla Motors har autoriseret tre danske værksteder. Autorisationen kræver dog godkendelse i USA, store investeringer og et langt uddannelsesforløb for personalet.

Den amerikanske elbilproducent Tesla Motors er igen og igen blevet hyldet i medierne, inklusiv på disse sider, for at have skubbet til udviklingen af fremtidens elbil.

Men noget tyder på, at udviklingen - eller i hvert fald salget - er gået for stærkt.

For hundredevis af danske Tesla-ejere er rasende over, at de ikke kan få deres dyrtkøbte elbiler på værksted - og at de nærmest ikke kan komme i kontakt med Tesla.

På Facebook og i internetgrupper som Teslaforum.dk skriver flere brugere ligefrem, at de snart er forhenværende Tesla-ejere. Og firmaets score på vurderingssitet Trustpilot.dk rasler ned.

Har intet hørt siden 1. juli

En af dem er Thomas Kjær fra Skovlunde, som er dybt frustreret over Teslas manglende service. Han har oplevet at vente i først uger og så måneder på at få sin bil repareret. Og har tilbragt dagevis i telefonkøer.

- Jeg er kørende konsulent, og hvis jeg ikke kan køre, har jeg ikke noget arbejde, siger han.

Siden maj måned har Thomas Kjær forsøgt at få forskellige fejl på sin bil lavet. Men nu har han givet op. Sidste kontakt var en mail i begyndelsen af juli, hvor en serviceaftale samme dag blev aflyst.

- Vi har købt en bil, vi ikke kan få repareret, og vi er fanget, for vi kan ikke gå et andet sted hen, fortsætter Thomas Kjær.

Må ikke købe Tesla-reservedele

Problemet bunder i kontrol. For Tesla insisterer på selv at stå for reparationerne på deres biler og begrænser samtidig salget af dele til bilerne.

Automekaniker Emil Ellefsen fra Autoskadestuen, der blandt andet reparerer de dele på Teslas biler, som Tesla ikke har fuld kontrol over, bekræfter Thomas Kjær og de mange andre ejeres problemer.

- Der er omkring to til tre måneders ventetid, hvis man forsøger at booke en tid. Derudover er det meget svært at komme igennem til service. Når du ringer, bliver du ofte stillet om til Holland eller andre steder, siger han.

Emil Ellefsen ville gerne hjælpe Tesla-ejerne, og gør det også så godt han kan. Men Tesla Motors vil ikke frigive de tekniske oplysninger på bilerne og ikke sælge mange dele til bilerne, så værksteder som Emil Ellefsens kunne hjælpe på servicepuklen.

- Vi kunne godt tænke os at få lov til at købe de dele, der er. Hvorvidt Tesla ønsker at have et samarbejde, hvor de henviser til os, det kan vi jo ikke bestemme. Men vi kan sagtens løfte opgaven. Og det vil helt sikkert gavne Tesla, for vi vil kunne hjælpe mange af de Tesla-ejere, som er utilfredse med det serviceniveau, der er.

Har pligt til at gøre noget ved det

Ifølge FDM's juridiske chef Per Alkestrup har Tesla pligt til at gøre noget ved problemet med de ekstreme ventetider.

- Der er ikke nogen firkantet frist, og det afhænger af, hvad der skal gøres. Men et par uger, kan jeg som tommerfingerregel sige, at de har til at reagere i, siger han.

Når der er gået så lang tid, som tilfældet er her, vil man som forbruger normalt kunne gå til et tredjeparts-værksted og få bilen repareret på garantien, men det kan man ikke her.

Og det er ifølge Per Alkestrup et problem.

- Det er en særlig udfordring ved Tesla, at de holder de tekniske data tæt ved kroppen. Så man kan ikke bare gå til et almindeligt værksted. Men der er EU-regler, der siger, at man skal man stille data til rådighed, og det er kun et spørgsmål om tid, før Tesla bliver nødt til at frigive dem, siger han.

Politisk beslutning kom bag på Tesla

I en skriftlig kommentar forklarer Tesla Motors service-situationen med den politiske beslutning, der blev taget i efteråret 2015, hvor afgiftsfritagelsen blev fjernet fra elbiler.

- Beslutningen betød en uhørt stor efterspørgsel for Model S, som gjorde den til den mest solgte bil i Danmark i december. Sådan en tsunami af biler, igangsat af et pludseligt politisk skifte, påvirkede naturligvis Teslas servicekapacitet, som det ville have gjort for ethvert andet mærke, skriver Tesla Motors i en email.

Formuleringerne i udtalelsen tyder på, at beslutningen kom bag på Tesla Motors, som havde lagt en strategi baseret på langsommere salg.

En tynd forklaring

Men den historie køber FDM's Per Alkestrup slet ikke.

- Det er en meget tynd forklaring. De har jo selv valgt at sælge bilerne. De som professionelle vide, at x antal solgte biler giver x antal mængde service. De har vidst, at der ville komme et behov. Ellers skulle de ikke have solgt bilerne, siger han.

Tesla Motors skriver til DR, at de allerede er i fuld gang med at opgradere deres service-kapacitet.

Ved årsskiftet skulle kapaciteten være fordoblet i København og Aarhus.

Få bilen repareret i Tyskland

I mellemtiden er de danske Tesla-ejere fanget i limbo. Jacob Poulsen fra Gesten har ejet en Tesla Model S siden 2013, og han ved, at han ikke er den eneste med problemer.

- Inde på Tesla Owners Club (På Facebook red.) kan jeg se, at der er flere, der bekræfter mine oplevelser med service-problemer hos Tesla. Det er bestemt ikke unikt, det jeg oplever. Jeg tror, det er mere reglen end undtagelsen, at man ikke får den service, man skal have, når man får sådan en bil her, siger han.

Han har dog fundet en alternativ løsning på problemet:

- Jeg er fandme stadig glad for min bil, det skal ikke være nogen hemmelighed. Men jeg vil anbefale nye ejere at køre til Tyskland og få lavet service. Jeg kører simpelthen til Hamborg og får lavet min fremover.

Facebook
Twitter