Tesla klar med familievenlig falkevinge-bil

Stifteren af el-bilfirmaet Tesla, Elon Musk, havde fokus på familieværdierne, da han præsenterede firmaets nyeste bil, Model X.

Sådan ser Teslas bud på en elektrisk SUV ud. (© Tesla Motors)

Tesla har netop præsenteret sin nyeste model, der blot er tredje skud på stammen af firmaets el-biler, ved en event i Fremont i Californien.

Efter at have udviklet en sportsbil (Roadster), og en sedan (Model S) er firmaet med Model X nu nået til den første elektriske SUV.

Overraskelsen var dog til at tage at føle på, da det længe har været kendt, at Model X efter flere forsinkelser nu endelig er klar til produktion.

Model X udmærker sig designmæssigt ved at have såkaldte falkevinger, der minder om de legendariske mågevingedøre, flere sportsbiler igennem tiderne har haft.

Udover sit design er Tesla nok også kendt for sin ekstreme acceleration og relativt lange rækkevidde på en enkelt opladning, men igennem hele præsentationen var det tydeligt, at det var familieværdierne der var i højsædet, da stifter Elon Musk viste nyeste baby i Tesla-familien frem.

Den sikreste SUV

Efter en hurtig påmindelse om at Teslas mission er, at "fremskynde hele verdens overgang til bæredygtig transport", var Musk klar med første punkt på sin dagsorden - nemlig sikkerheden.

Bilen har fået topkarakteren 5 i alle kategorier i NHTSA-sikkerhedstesten, hvilket fik Musk til at kalde Model X "den sikreste SUV nogensinde". Bilen skulle særligt udmærke sig i forhold til frontalsammenstød.

Fordi den elektriske bil ikke, som en benzinbil, har en stor motorblok foran, vil de dele der sidder foran i Model X ikke lige så nemt blive presset ind i kabinen i tilfælde af et frontalsammenstød, forklarede Musk.

Han beskrev forskellen som at springe fra taget af et hus ned i en swimmingpool med eller uden en stor sten i, hvor Teslaen - naturligvis - var den uden.

Derudover kan bilen, som flere andre biler, ved hjælp af radar og kameraer automatisk foretage en nødopbremsning, ligesom sensorer på siden automatisk kan hjælpe til at undgå sidekollision.

Den reneste luft

Musk talte igennem hele præsentationen mest til fornuften. Fx var luftkvaliteten inde i bilen et punkt Musk brugte en del tid på at forklare.

Ifølge Musk gør Model Xs avancerede luftfiltrerings-system, at luftkvaliteten inde i bilen er sammenlignelig med luften på en operationsstue på et hospital.

I markedsføringens hellige navn havde Musk en oversigt med på scenen over, hvor mange måneder ens levetid bliver nedsat, hvis man kører en bil med et normalt filter.

Kan man leve længere hvis man er Tesla-ejer? (© Tesla Motors)

For at aktivere den mest agressive filterindstilling, har firmaet sågar tilføjet en knap i bilen de kalder 'Bioweapon defense mode' (forsvar mod biologiske våben, red), som ifølge Tesla ikke lukker nogen former for virus eller bakterier igennem.

(© Tesla Motors)

Automatiske døre

Efter de indledende manøvrer kom Musk frem til det, som har været Model X's signatur, siden den første prototype blev vist frem for mere end tre år siden.

Nemlig de såkaldte falkevinger, der åbner op i luften og hen over taget, når man skal ind til bagsædet.

Som det blev demonstreret på scenen, kræver dørene særdeles lidt plads for at kunne åbne (se billede nedenfor). Det gør det muligt nemt at komme ind til anden og tredje række sæder, selv i et parkeringshus, hvor 'naboerne' har været så venlige at parkere helt tæt på.

(© Tesla Motors)

Dørene kan tilmed selv måle loftshøjden og åbne på forskellige måder, så de ikke støder op i loftet, hvis man parkerer i en lavloftet garage.

Men også denne på papiret drengerøvsagtige feature, fik Tesla-stifteren hurtigt gjort familievenlig.

Musk, som selv har fem sønner, gjorde nemlig et nummer ud af, at det udover at se cool ud, gør det nemmere at kunne fastspænde børn i børnesæder på grund af den store åbning, som falkevingerne efterlader.

Tesla havde dog også lidt dør-lir i godteposen, til når man ikke har passagerer med. Bilens fordør åbner nemlig af sig selv, når føreren nærmer sig bilen og lukker automatisk igen, når føreren har sat sig ind.

Forrude som en helikopter

Forruden fik også et par velvalgte PR-ord med på vejen.

Det såkaldte "panoramic windshield", sammenlignede Musk med ruden i et helikopter-cockpit, fordi den går så langt op, at udsigten fra forsædet skulle være temmelig markant, sammenlignet med andre biler.

Og så gik turen ellers igen tilbage til de bløde familievenlige værdier. Her demonstrerede Musk, at bilen udover 7 personer kan rumme en hel del bagage.

Tesla har også designet en holder, der på få sekunder kan monteres bag på bilen, som gør det muligt at have fire cykler med på engang. Skal man rigtig på familieferie, så kan den nye el-bil endda trække en campingvogn på over to ton.

Kørsel

Med alle de praktiske problemer løst, sluttede Elon Musk af med det, som mange tænker på, når de tænker på Tesla. Nemlig den hurtige acceleration, og den relativt lange rækkevidde for en elbil.

Basis-modellen, Model X 90 D, klarer i omegnen af 400 kilometer på en opladning, og kommer fra 0-100 på ca. 5 sekunder (4,8 sekunder fra 0-60 miles per hour, som er lige lidt under 100 km/t)

Storebror-modellen P90 D kan, med den såkaldte 'Ludicrous Speed Upgrade', skyde bilen fra 0-100 på cirka 3,5 sekunder.

Dog har der på det seneste været sat spørgsmålstegn ved, om de hurtige 0-100 tider nu er helt sande. Tesla skulle i sine målinger angiveligt benytte sig af "one foot rollout", hvilket vil sige, at bilen allerede er sat en smule i gang, inden man starter målingen af accelerationen.

Begge udgaver af den nye Model X har ifølge Tesla en tophastighed på ca. 250 km/t.

Ingen pris endnu

Hvad prisen bliver i Danmark er endnu ikke oplyst.

I USA starter den billigste Model X fra 132.000 dollars. Følger den danske pris den amerikanske, vil det betyde en pris på 1.132.000 kroner.

Alt tyder dog på at elbiler fra 2016 ikke længere vil være afgiftsfritaget, hvorfor bilen nemt kan komme til at koste et godt stykke over 2 millioner danske kroner.