Trådløs opladning af el-biler skal testes i Storbritannien

Den britiske transportminister afsætter 500 millioner pund til at teste, om automatisk opladning af elbiler under kørsel, kan rulles ud på de britiske motorveje

Sådan kan en fremtidig engelsk motorvej komme til at se ud, hvis briterne får held med deres forsøg på at få el-biler til at oplade trådløst, mens de kører. (© Highways England)

Selvom el-biler stadig har sit helt store gennembrud til gode, så vinder de langsomt mere og mere indpas på vejene.

Men udfordringen med at få bilerne til at køre langt nok på en opladning, og kunne lade batteriet hurtigt nok op, holder stadig mange tilbage for at kaste sig ud i et elektrisk bileventyr.

For at komme det problem til livs, vil den britiske regering nu afsøge muligheden for, om man kan udvikle veje, der lader bilerne op, mens de kører, ved hjælp af induktions-teknologi.

5 milliarder afsat til forsøg

Den britiske transportminister har netop afsat 500 millioner pund (5,3 milliarder kroner) til forsøget, der efter planen vil blive påbegyndt senere i år.

I første omgang vil teknologien blive afprøvet på et lukket område over en periode på 18 måneder. Hvis det viser sig, at blive en succes, vil man efterfølgende afprøve teknologien på rigtig vej.

Forsøget er blevet sat i værks efter en forudgående undersøgelse, der peger på, at det rent faktisk giver mening.

- Potentialet i at genoplade miljørigtige biler mens de bevæger sig, giver nogle spændende muligheder. Som studiet viser, bliver vi ved med at undersøge mulighederne for, hvordan vi kan forbedre vores bilkørsel og gøre miljørigtige biler tilgængelige for familier og virksomheder, siger transportminister Andrew Jones i en pressemeddelelse.

Han suppleres af chefen for det engelske motorvejsnet, Mike Wilson:

- Forsøgene med den trådløse energi-teknolgi vil være med til at skabe et mere bæredygtigt vejnet i England og åbne nye muligheder for virksomheder, der transporterer varer rundt landet, siger han.

Teknologien bliver brugt i Sydkorea

I Sydkorea har man allerede i flere år brugt induktions-teknologien til at oplade elektriske busser. Princippet bag er basalt set det samme, som flere smartphones benytter sig af, hvor man kan lade telefonen, ved at lægge den på en ladeplade.

Når busserne stopper, holder de ovenover magnetiske ladeplader placeret under jorden, som er forbundet til det traditionelle elnet. Magneterne under jorden forbinder så til en magnetplade under bussen, og den vej igennem, kan bussens batteri blive ladt op via en teknologi der kaldes Shaped Magnetic Fields in Resonance.

I Storbritannien vil magnetpladerne dog være udskiftet med kabler i vejen, så opladningen foregår mens bilerne er i bevægelse.

Tvivlsomt om det giver mening

Uagtet om det lykkes briterne at få systemet til at fungere, så er ikke ensbetydende med, at det giver mening at udstyre vejen med strøm.

Paul Nieuwenhuis der er direktør for Cardiff Business School's Electric Vehicle Centre siger til BBC, at han er skeptisk overfor, om det er den rigtige løsning.

- Batteriteknologien er i hastig vækst. Hvis du ser på hvad Tesla har opnået i de seneste år, så øger de cirka hvert halve år, hvor langt man kan køre på et batteri. Så det er uklart, om der overhovedet er brug for det her, siger Nieuwenhuis.

Han mener dog samtidigt, at det er helt fint at man tester den trådløse strøm-teknologi.

- Men det lyder meget ambitiøst i mine ører. Omkostningerne vil være den største udfordring, og jeg er ikke overbevist om, at det er det værd, siger Paul Nieuwenhuis.

Briterne har dog bestemt heller ikke tænkt sig at lægge alle deres æg i den trådløse motorvejskurv. Således er det stadig ambitionen, at bilister på motorvejene i fremtiden vil kunne møde en klassisk ladestation, hver gang de har kørt tyve miles (32 kilometer).

Dog har regeringen ikke sat årstal på, hvornår det projekt skal være ført ud i livet.