Twitter-aktien rødglødende før børsdebut

Det sociale medie kan ramme en værdi på over 14 mia. dollars, når aktien senere i dag sættes officielt til salg. Efterspørgslen efter aktier er heftig.

Hvis du senere i dag vil være blandt de første, der får fat i en aktie i det sociale medie Twitter, må du forberede dig på, at det vil koste dig mindst 26 dollars per aktie.

Det er nemlig den værdi, aktien sættes til salg til, når Twitter går på børsen.

På forhånd har der været stor tvivl om, hvad aktierne ville komme til at koste både på kort og langt sigt, blandt andet fordi Twitter aldrig har tjent penge og fortsat ikke har fundet en skudsikker vej til at få sorte tal på bundlinjen.

Hævet flere gange

Oprindeligt var det ventet, at aktien ville begynde et sted mellem 17-20 dollars, men prisen er flere gange blevet hævet. Forud for den egentlige børsnotering begyndte Twitter i går salget af 70 mio. aktier, og da blev prisen presset op til 26 dollars per aktie ifølge de banker, der står for noteringen.

26 dollars er dog ikke en fast pris, og aktien ventes at stige meget hurtigt. Flere analytikere har endda spået, at prisen de kommende måneder kan stige til over det dobbelte, op til 54 dollars for en aktie.

Det ventes dog også, at aktien vil være stærkt volatil - hvilket betyder, at den vil skifte hænder hurtigt, og derfor kan ende med store udsving.

Lille i Danmark

Twitter har globalt over 230 mio. brugere, der fortrinsvis bruger tjenesten til samtale via små beskeder på 140 tegn. I Danmark har tjenesten dog aldrig slået an for alvor. Den mest præcise statistik over antallet af danske Twitterbrugere, der udarbejdes af rådgivningsfirmaet Overskrift.dk, viste for nylig, at godt 200.000 danskere har oprettet sig på det sociale netværk.

Af disse er det dog kun halvdelen, der er aktive brugere.

Sidste år gik konkurrenten Facebook på børsen under stort kaos. I dagene efter børsnoteringen kom det frem, at Facebooks fremtidsudsigter var mudrede, fordi tjenesten ikke havde fundet ud af at tjene penge på brugernes overgang fra PC til mobilskærme, og det fik aktien til at styrtdykke på børsen.

Facebook kom igen

Siden har Facebook dog fået gang i indtægterne fra de mobile brugere, og aktiens pris er steget til over det oprindelige niveau.

Twitter har, som Facebook, sine primære indtægter fra annoncer, der i begge selskabers tilfælde oftest dukker op i brugernes nyhedsfeeds, mellem opdateringer fra vennerne. Det er et velkendt paradoks, at de disse annoncer ikke må blive for talrige, da de i så fald kan ende med at skræmme brugerne væk. Facebook meldte for nylig ud, at grænsen for antallet af Facebook-annoncer nu var nået, og at selskabet nu ville forsøge at hente vækst ved at få priserne, snarere end antallet, op.

Facebook havde et langt større antal brugere end Twitter ved sin børsnotering. Twitters aktiens fremtidige sundhedstilstand afhænger i høj grad af, om selskabet kan vise stærk vækst og et mere robust annoncesalg.

- Risikoen ved at købe Twitter er, hvis Twitter ikke når sine meget højtflyvende vækstestimater, slår den finansielle analytiker Larry Levine, ved Chicago-baserede McGladrey LLP, fast overfor nyhedsbureauet Bloomberg.

Pengene fra Twitters børsdebut skal blandt andet hjælpe selskabet til vækst globalt.

Facebook
Twitter