USA stiller nye krav: Lyde skal advare mod listende el-biler

Langsomt kørende el-biler er hvert år skyld i en række trafikuheld, fordi de er for lydløse, fastslår amerikanske myndigheder.

I fremtiden skal amerikanske el-biler som denne Tesla udstyres med advarselslyde ved hastigheder under 30 kilometer i timen. (Foto: GEORGE FREY © Scanpix)

Når el-biler lydløst lister sig gennem trafikken, kommer et stort antal fodgængere hvert år til skade, fordi de ikke hører bilerne.

Derfor skal nyproducerede el-biler i USA fremover udstyres med samme bippende lydsignal, som det, der i dag sidder i bakkende lastbiler, skriver BBC.

Det er den amerikanske myndighed for trafiksikkerhed, The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), der ligger under det amerikanske transportministerium, som er kommet frem til beslutningen.

Ændringen vil forhåbentligt kunne spare omkring 2.400 fodgængere for skader i trafikken hvert år, skriver NHTSA i en pressemeddelelse.

- Dette er et fornuftigt værktøj til at hjælpe med at gøre fodgængeres - især folk, der er blinde eller har nedsat syn - vej sikrere, siger Mark Rosekind, der er chef for NHTSA, ifølge pressemeddelelsen.

Træder i kraft i 2019

Reglen gælder for alle el-drevne biler med fire hjul, som vejer under 4,5 ton. Signalet skal indstilles til at slå til ved hastigheder under 30 kilometer i timen.

Bilproducenter har indtil 1. september 2019 til at efterkomme det nye myndighedskrav. Desuden skal halvdelen af alle nye elektriske biler og hybridbiler have installeret udstyret, et år inden ændringen træder i kraft.

I de seneste år er antallet af el-drevne eller delvist el-drevne biler på det amerikanske marked vokset. Og det er derfor en del af begrundelsen for at træffe beslutningen, udtaler USA's transportminister, Anthony R. Foxx,

- Med flere, mere støjsvage hybridbiler og elektriske biler på vejene er fodgængeres evne til at høre og se bilerne blevet en vigtig faktor, hvis risikoen for eventuelle uheld skal reduceres, og sikkerheden skal forbedres, siger han ifølge pressemeddelelsen.

Ved højere hastigheder end 30 kilometer i timen vurderer de amerikanske myndigheder, at bilerne kan høres alene på lyde fra dæk og vindmodstand, skriver NHTSA.