Vejdirektoratet: Derfor halter Danmark bagud i førerløs bilrevolution

I mindst ni andre lande er der allerede førerløse køretøjer på gaden.

En førerløs bus i den kinesiske by Zhengzhou. (Foto: TYRONE SIU © Scanpix)

Det har skabt overskrifter i danske medier, at Vejdirektoratet har modtaget den første ansøgning til et førerløst køretøj.

Det samme har debatterne om førerløse busser i Vesthimmerland og Aalborg by og lufthavn, ligesom forsøget med den selvkørende bus Olli på DTU campus også har fyldt godt i danske aviser, tv og radio.

I udlandet har der været lignende nyheder - for år tilbage.

I Holland, Tyskland, Finland, Grækenland, Storbritannien og Schweiz er der allerede førerløse busser og biler på gaden, det samme er tilfældet i USA, Singapore og Kina.

Siden oktober 2015 har man eksempelvis i Trikala i Grækenland kunnet tage en førerløs bus med plads til 10 personer, i den tyske by Bad Birnbach har Deutsche Bahn sat en førerløs bus i drift, og i Las Vegas i USA har der allerede været et trafikuheld med en bus uden chauffør.

Førerløse busser har kørt på gaden i Finland siden august 2016

Ikke et stort marked for bilproducenter

Til trods for at den danske befolkning ifølge en undersøgelse fra Vejdirektoratet er åbne over for ny teknologi og den nye type køretøjer, så står Danmark ikke i spidsen for den førerløse bilrevolution.

Afdelingsleder i Vejdirektoratet Andreas Egense har et bud på en forklaring.

- Det hænger formentlig sammen med, at vi hverken er et bilproducerende land eller et stort marked for bilproducenterne, siger han.

- Men man skal også være opmærksom på, at noget af den hype, man hører i pressen, er lidt "teatertorden". Det er begrænset, hvad der reelt foregår - også i andre lande.

Andreas Egense forklarer, at det i forbindelse med en lovændring også først har været muligt at gennemføre forsøg med førerløse køretøjer fra 1. juli i år.

- Lovforslaget blev dog vedtaget enstemmigt af Folketinget, siger Andreas Egense med henvisning til, at der er vilje til at understøtte udviklingen herhjemme.

- Og der kommer en bil på markedet i Danmark, som ifølge producenten kan være selvkørende på motorveje under særlige omstændigheder.

En selvkørende bil blev testet i London i oktober 2016. (Foto: Justin Tallis © Scanpix)

Selvkørende biler på danske veje i 2065

Vejdirektoratets undersøgelse, som blev offentliggjort i januar 2017, og hvor omkring 3.000 danskere over 18 år har medvirket, vidner om, at den førerløse bilrevolution langt fra er et fænomen, som fylder i danske hjem.

- I dag kender 45 procent af befolkningen slet ikke noget til selvkørende biler, konkluderer Vejdirektoratet.

- Det er derfor svært for mange at se mulighederne i de selvkørende biler – eksempelvis helt at slippe kontrollen og lave noget andet under bilturen, for eksempel tage en lur, står der i undersøgelsen.

Andreas Egense vurderer, at man formentlig først i 2065 vil have trafik, der er fuldt ud selvkørende.

- De her køretøjer skal kunne køre sikkerhedsmæssigt forsvarligt, før man slipper dem løs på vejene, siger han.