Verdens første 3D-printede bro åbnet i Holland

3D-printet beton kan designes i alle tænkelige former og er mere miljøvenligt end traditionel produceret beton, fortæller ingeniørfirmaet bag broen.

En cyklist kører over verdens første 3D-printede betonbro I byen Gemert i Holland (Foto: Bart Maat © Scanpix)

I Holland har man netop indviet verdens første 3D-printede cykelbro.

Broen, der blot er 8 meter lang og 3,5 meter bred, er printet på Eindhovens University of Technology (TU/e).

Efterfølgende er den blevet transporteret til byen Gemert, hvor ingeniørfirmaet BAM Infra har monteret betonbroen. Her løber den hen over et vandløb.

Selvom meningen er, at det kun er cyklister, der skal køre på broen, har man testet, at den kan bære 5 ton. Styrken kommer blandt andet fra, at man som en del af selve printprocessen har formået at inkorporere et stålkabel i betonen, skriver universitetet i en pressemeddelese.

3D-print har flere fordele

Der er gode grunde til at bruge 3D-print i stedet for at støbe traditionelle betonelementer fortæller BAM Infras direktør Marinus Schimmel.

- 3D-print kræver ikke ekstra hjælpematerialer, som fx forme til betonstøbning. Det giver betydeligt mindre affald, og vi har brug for færre sjældne råmaterialer, siger han.

3D-geprinte betonnen fietsbrug

Teknologien gør det også muligt at printe former, der er tilpasset til det enkelte byggeprojekt, uden at det fordyrer produktionen forklarer Theo Salet, professor på TU/e.

- Takket være brugen af robotter kan hvert design gøres unikt, uden det kræver en ekstra indsats, siger professoren.

Det betyder desuden, at man skal bruge langt mindre beton, fordi man ikke er nødsaget til at lave formstøbte elementer, der er solide. Dermed reduceres CO2-udledningen i betonproduktionen.

Her printes betonbroen. Som det kan ses, er der masser af luft i elementerne, hvilket gør, at man bruger mindre beton. (Foto: Skærmbillede fra Vimeo-video © BAM Infra)

Vil også printe huse

På Eindhovens Universitet mener man, at erfaringerne fra den lille bro gør det muligt at printe større designs i fremtiden.

De 3D-printede betonelementer vil så efterfølgende skulle samles på selve byggepladsen, så man ikke er begrænset af printerens størrelse, som det har været tilfældet med cykelbroen.

Blandt andet er universitet med i et projekt, hvor man skal 3D-printe fem huse, som skal beboes på hel normal vis.

3D-printet bro også på vej i Amsterdam

Selvom forskerne kalder det verdens første 3D-printede cykelbro, så er der andre kræfter - ligeledes i Holland - der er i gang med at designe broer med en anden udgave af 3D-teknikken.

I Amsterdam har et projekt efterhånden været undervejs i over to år, hvor en robot egenhændigt skal 3D-printe en stålbro, som skal monteres hen over en af cykelbyens mange kanaler.

Stålbroen er dog løbet ind i en hel del udfordringer, hvorfor den på nuværende tidspunkt kun er godt en tredjedel færdig. Firmaet bag stålbroen, MX3D, forventer at den vil stå helt klar i løbet af 2018.

MX3D BRIDGE START