Virtual Reality: Trods manglende gennembrud, venter der unikke oplevelser

To eksperter anbefaler oplevelser, du skal prøve.

Virtual Reality kan bruges til at give unikke oplevelser. Her instruerer Khora VRs Simon Lajboschitz en bruger i udstyret. (Foto: Òlafur Steinar Gestsson © Scanpix)

2016 var året, hvor Virtual Reality (VR) blev bredt tilgængeligt på det globale marked. Men der er stadig et stykke vej, til det bliver et folkeligt produkt, mener Martin Pichlmair, der er adjunkt og Head of Games på IT-Universitetet i København:

- Det er stadig kun early adopters, der har taget VR til sig. Sony er indtil videre den største og mest succesfulde med Playstation VR, men de har ifølge mine tal kun solgt omkring 900.000 enheder, fortæller han og fortsætter:

- Lægger man mobil VR som Samsung VR og Google Cardboard til stiger antallet af solgte VR-enheder, men set i forhold til fx. iPhonen er der stadig langt igen.

Simon Lajboschitz, der er grundlægger og direktør hos den private VR-udvikler Khora Virtual Reality, er ikke uenig:

- VR har ikke fået sit folkelige gennembrud endnu. Der er mange, der har prøvet eller kender nogen, der har prøvet VR, særligt hvis man tæller Samsungs Gear VR med, men samlet er det er højst solgt nogle få millioner, fortæller han.

En klodset teknologi

Martin Pichlmair fra ITU mener, at det klodsede udstyr er en af årsagerne til, at virtual reality ikke har fået det brede folkelige gennembrud hjemme i stuerne

- Selvom man køber nogle af de dyre VR-headsets, skal de stadig tilsluttes et stort kabel og en dyr computer eller konsol. Det er dyrt, tungt og klodset, mener han.

Og så er der også det sociale element:

- Når man sidder med sit udstyr på, lukker man andre ude. Det er ikke en teknologi, man kan sidde med i stuen på sammen måde som andre, fordi stuen er et rum, hvor man er sammen og deler oplevelser. VR-teknologien er svær at passe ind i folks liv, tilføjer han.

I oplevelsens tjeneste

Men selvom Virtual Reality i sin nuværende udgave stadig er klodset, så kan det noget, som man ikke tidligere har oplevet på samme niveau.

Det kan give intense, unikke oplevelser, mener Simon Lajboschitz fra Khora VR.

- Virtual Reality har en evne til transportere folk til andre steder. Det skaber en dyb og intens oplevelse, som er ulig alt andet, mener han og tilføjer:

- Det store paradigmeskifte er på vej. Det er, når man kombinerer Virtual Reality med internettet. Et oplevelsesorienteret internet, det er det som Facebook og Google jagter. Det er der, hvor virtual reality bliver ligesom i science-fiction-historierne.

Martin Pichlmair og Simon Lajboschitz er enige om, at virtual reality kan give særlige, intense oplevelser, når brugerne får mulighed for at fordybe sig. Derfor bør man ikke måle VRs succes på hjemmebrugernes brug af teknologien.

Virtual reality har nemlig vist sig at være et stærkt medie for kreative kræfter - og kan bruges andre steder end hjemmet - ved udstillinger, som kunstprojekter, som journalistik, som træningsvideoer, på museer og meget andet.

Martin Pichlmair og Simon Lajboschitz anbefaler bl.a. disse VR-oplevelser:

Keep Talking and Noboby Explodes

VR mangler stadigvæk et “killer” spil, mener Martin Pichlmair, men skal han fremhæve en titel, er det “Keep Talking and Nobody Explodes”.

I spillet arbejder flere sammen om at demontere en bombe. Personen i VR-headsettet kan se bomben men har ikke et overblik over, hvordan han skal demontere bomben.

I stedet skal spilleren med VR-sættet arbejde sammen med andre spillere, der har instruktioner til demontering, men ikke kan se bomben.

Platform: Kan fås til Windows og Mac, PlayStation VR, Samsung Gear VR og Daydream.

6x9 Solitary Confinement

Martin Pichlmair fremhæver også oplevelsen 6x9 Solitary Confinement, der er udviklet til The Guardian.

6x9 Solitary Confinement simulerer den psykologiske påvirkning af at være isolationsfængslet i længere tid. Martin Pichlmair beskriver det som en intens og tankevækkende oplevelse.

Du kan læse mere om 6x9 SolitaryConfinement her.

Platform: Gear VR, Daydream, Google Cardboard

The Shared Individual

https://vimeo.com/202353218

I Danmark kan vi også være med og Simon Lajboschnitz fra Khora VR fremhæver blandt andet kunstinstallationen “The Shared Individual” af Makropol. Her får alle publikum i en sal adgang til én central persons synspunkt og oplever, hvad personen oplever.

Platform: Kun tilgængelig som kunstinstallation.

Facebook
Twitter