YouTube får sin egen musik-app

YouTube Music er navnet på en ny musikservice, der samler musik og musikvideoer i en dedikeret musik-app. I første omgang virker det dog kun for amerikanere.

YouTube Music er Googles seneste bud på en musik-app. (© Google / Apple App Store)

Google har i flere omgange forsøgt sig med nye tiltag indenfor musik-streaming. Men det er en smule svært at blive klog på, hvor de egentlig vil hen.

Først lancerede de Google Play Music All Access, som nu hedder Google Play Music.

Så forsøgte de sig med YouTube Music Key, som for nylig blev til YouTube Red, som er et abonnement til YouTube, der fjerner alle reklamer.

Nu er de så klar med en helt ny dedikeret musik-app som har fået navnet YouTube Music - i første omgang er appen dog kun tilgængelig i USA.

Sådan fungerer YouTube Music

Med YouTube Music kan man både se musikvideoer og lytte til musik gratis, hvis man accepterer Googles vanlige reklamemodel.

Abonnerer man på førnævnte YouTube Red, bliver reklamerne dog fjernet, og man får samtidig mulighed for at gemme musik på telefonen, så man kan høre den, når man ikke er online.

For at gøre forvirringen total, giver et abonnement til YouTube Red også adgang til Google Play Music - Googles dedikerede musikstreamingtjeneste, som ikke findes i en gratismodel.

YouTube er den mest brugte musikservice

Selvom YouTube er baseret på video, har det længe været stedet, hvor flest mennesker lytter til mest musik.

Det betyder samtidig, at YouTube er blevet en central platform for musikere og musikselskaber at promovere deres musik.

Derfor var det heller ikke uden grund, at der i forbindelse med lanceringen af den oprindelige YouTube musiktjeneste - Music Key - opstod noget nær en krisesituation, da YouTube i kontraktforhandlingerne sidste år stillede et meget brutalt ultimatum til de uafhængige musikselskaber:

"Enten skriver i under på den kontrakt vi har lagt foran jer, eller også fjerne vi jeres videoer fra YouTube. Ingen plads til forhandling", lød budskabet.

Efter en del offentlig mudderkastning, lykkedes det dog alligevel parterne at sætte sig sammen og forhandle en aftale på plads, der gør, at de mindre musikselskabers musik også er med.

Spotify har også nyt på vej

YouTube har over 1 milliard besøgende hver måned. Så lykkes de med at få folk til at betale for deres service, vil de for alvor kunne blande sig i kampen om at vippe den nuværende musik-førerhund Spotify af pinden. Spotify har i omegnen af 20 millioner betalende kunder.

Netop Spotify er i fuld sving med at forbedre servicen, så de står stærkere i kampen mod tech-mastodonterne Google og Apple.

Nyeste tiltag ruller ud fra i dag og er et faneblad i Spotify-appen, der hedder 'Koncerter'. Konceptet går ud på, at man automatisk bliver gjort opmærksom på nye koncerter med de kunstnere, man lytter til.

Apple Music snart på Sonos

Også i Apple-land er der nyt fra musikfronten.

Beats Music - forgængeren til Apple Music som Apple købte for 3 milliarder dollars i 2014 - lukker den 30. november som selvstændig musikservice.

Og nogenlunde samtidig vil Apple Music endelig finde vej til musikafspilleren Sonos, som efterhånden er at finde i en del danske hjem.

Det har nemlig ikke tidligere været muligt at streame Apple Music ud af højttalerne i stuen via Sonos.

Rettelse: I den originale artikel stod der fejlagtigt, at YouTube Music i første omgang kun kom til iPhone og ikke til Android. Det er nu ændret.