YouTubes kommende musiktjeneste skjult i app-kode

Koden i den nyeste YouTube app røber flere detaljer om videotjenestens kommende musiktjeneste.

YouTube er blevet stedet hvor ny musik 'breakes' og det vigtigste sted for bands og pladeselskaber at blive set. Nu er en ny musikstreamingtjeneste lige rundt om hjørnet. (© YouTube)

Et af de sikreste steder at finde ud af hvad der er på vej af kommende produkter og tjenester er i den bagvedliggende kode til eksisterende software.

Og det er netop i koden til YouTube's seneste udgave af deres Android-app, at websitet Android Police har fundet detaljer om YouTube's kommende musiktjeneste, som efter alt at dømme komme til at hedde 'Music Pass'.

Allerede i oktober kunne Billboard afsløre, at YouTube var tæt på at lancere en musikstreamingtjeneste, men de nye oplysninger løfter noget mere af sløret for, hvad vi kan vente.

Ingen reklamer, og du kan lytte uden at være på nettet

Udover navnet på tjenesten har Android Police fundet en del andre oplysninger i koden som indikerer hvad det er der er på vej. Det er blandt andet 'No ads on millions of sings' 'Keep your music playing while using other apps' og 'Offline playback'.

Alt tyder dermed på at det bliver en betalingstjeneste, at man kan afspille musik i baggrunden mens man laver andre ting med sin telefon, og at der også er mulighed forat spille sange, når man ikke er på nettet.

På den led adskiller YouTubes musiktjeneste sig altså ikke fra de fleste andre musikstreamingtjenester på markedet.

YouTube er det sted hvor flest unge lytter til musik

Alligevel giver det rigtig god mening, at YouTube nu kaster sig mere helhjertet over musikken.

For på trods af at det er en videotjeneste, er det det sted, hvor flest teenagere lytter til musik.

Og tidligere på måneden afholdte YouTube deres første Music Award show, hvilket tydeligt fortæller, at musik er et seriøst interesseområde for den Google-ejede videotjeneste.

Musikbranchen tjener allerede penge på YouTube

Efter Billboards oplysninger fra oktober er det også muligt at der kommer en gratis reklamebaseret version. Hvis der gør, vil det i hvert fald ikke være uvant for pladeselskaberne, da de allerede i dag tjener penge på de reklamer der omgiver musikken på YouTube.

Koden i den nyeste YouTube-app røber flere detaljer om videotjenestens kommende musiktjeneste.

Og selvom at det har taget flere år at finde en fornuftig model, hvor musikken ikke bare blev uploadet ulovligt til YouTube uden at pladebranchen og kunstnerne tjente penge på det, så er YouTube en væsentlig distributionskanal for musikbranchen. Og det ikke kun for de største kunstnere.

I et interview tidligere på året udtalte Richard Leach, som er digital distribution manager på det lille engelske pladeselskab Cooking Vinyl sig til The Guardian om YouTubes betydning.

- Vi forventer at YouTube vil blive vores vigtigste indtægtskilde i fremtiden, sagde Leah i januar.

Facebook
Twitter