116 år med benzin og diesel er slut: Volkswagen-fabrik skal kun producere elbiler

Peugeot, Fiat og Renault skruer også voldsomt op for produktionen af elbiler.

VW's fabrik i Zwickau skal producere 330.000 elbiler om året. Blandt andet den nye model ID.3. (Foto: MATTHIAS RIETSCHEL © Scanpix)

Den sidste bil med en motor drevet af benzin eller diesel, er rullet af samlebåndet hos Volkswagens fabrik i Zwickau i det sydøstligeTyskland.

Siden starten af 1900-tallet har fabrikken produceret alt lige fra den østtyske Trabant til de nyeste generationer af VW’s populære Golf-model.

Selvom fabrikken i Zwickau kun er én af de mange bilfabrikker, der findes i Europa, giver den måske et praj om, hvad der kommer til at ske på andre fabrikker indenfor den nærmeste fremtid.

I hvert fald har alle de europæiske bilproducenter i et vist omfang planer om at omstille sig til at producere biler, der kan transportere dig rundt, uden at skulle fyldes op på tankstationen først.

- Vi kommer i disse år til at se en voldsom stigning i antallet af nye bilmodeller, der er drevet af el. Det koster mange penge og tager flere år at udvikle nye modeller, så det er nu, at beslutninger truffet for flere år siden, begynder at bære frugt, siger Niels Buus Kristensen der er medlem af Klimarådet og forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo.

  • Volkswagen Group, der blandt andet producerer Volkswagen, Audi og SEAT er den bilfabrikant, der har investeret flest penge i produktionen af elbiler. Inden 2029 planlægger det tyske bilfirma at have præsenteret 75 modeller, der udelukkende er drevet af elmotorer. Inden udgangen af 2023 er deres mål at have produceret 1 million elektriske biler. (Foto: MATTHIAS RIETSCHEL © Scanpix)
  • Renault Group, der også inkluderer Nissan og Dacia, vil præsentere syv elbiler fra både Renault og Nissan inden for de næste tre år. Renault er i øvrigt det bilmærke, som har flest elbiler kørende rundt på de europæiske veje. (Foto: BENOIT TESSIER © Scanpix)
  • PSA Group (Peugeout, Citroën, DS, Opel og Vauxhall) har planer om, at alle deres modeller skal være helt eller delvist drevet af elmotorer inden 2025. Det betyder, at der under kølerhjelmen vil findes en el- eller hybrid-motor. (Foto: China Daily CDIC © Scanpix)
  • FCA Group, som er sammensat af blandt andet Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep og Maserati, vil have 30 modeller drevet af el inden 2022. Blandt andet hybrid-modellerne Fiat 500 og Panda, som ses på billedet her. (Foto: FLAVIO LO SCALZO © Scanpix)
  • Den amerikanske gigant Ford Motor Company siger selv, at halvdelen af de solgte biler i Europa vil være hybrid- og elbiler inden udgangen af 2022. Inden udgangen af næste år vil de europæiske kunder kunne vælge mellem 18 forskellige elektriske køretøjer fra bilmærket. (Foto: REBECCA COOK © Scanpix)
1 / 5

Vil bruge 145 milliarder euro

I løbet af de kommende år betyder det, at der kommer et andet udvalg hos forhandleren, når du skal vælge ny bil.

I 2025 forventes det at mere end fire millioner elbiler produceres i Europa. Det vil svare til en femtedel af den samlede europæiske bilproduktion.

Samlet set har de europæiske bilproducenter allerede planlagt at bruge 145 milliarder euro på elektriske biler.

Det viser en rapport fra den europæiske miljøorganisation European Federation for Transport and Environment, T&E.

I 2019 vedtog EU nye regler, der satte skrappere grænser for, hvor meget CO2 per kilometer, producenternes solgte biler i gennemsnit måtte udlede.

Hvis producenterne ikke overholder reglerne, skal de betale bøder.

Det har fået en betydning for bilproducenternes vilje til at producere biler, der helt eller delvist bliver drevet af elmotorer, mener Niels Buus Kristensen.

- Hvis producenterne skal opnå de gennemsnitstal (for udledning, red.), er de nødt til også at producere et betydeligt antal hybrid- og elbiler for at trække gennemsnittet ned, siger han.

- Jo flere, de sælger af denne type, desto flere benzin- og dieseldrevne biler kan de også sælge uden at skulle betale en bøde.

Flere billige, mindre og mere mainstream biler

Personbiler står i dag for 12 procent af den samlede CO2-udledning i EU.

I 2025 er det målsætningen, at udledningen skal reduceres med 15 procent i forhold til tallene i 2021. I 2030 skal det være reduceret med 37,5 procent.

Transport and Environment vurderer i deres rapport, at det mål vil blive nået, hvis bilfabrikanterne holder sig til deres udmeldte planer.

Både hos Klimarådet og hos FDM har man regnet med, at 2020/2021 ville blive årene, hvor man for alvor begyndte at se flere elbiler på de europæiske veje.

- Bilproducenterne har ikke været helt så hurtige til at omstille sig, som man har ønsket fra politisk side. Men producenterne er i fuld gang nu, fortæller bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

- Elbiler har indtil nu desuden været lidt mere fancy og dyrere. Men nu kommer der flere billigere, mindre og mere mainstream biler, siger han.

Corona-krisen har for alvor ramt bilsalget hårdt. I det første halvår af 2020 er der blevet solgt væsentligt færre biler end i samme periode året før.

Men salget af elbiler stiger til gengæld. I første halvår blev der ifølge De Danske Bilimportører solgt 3.715 elbiler, hvilket er mere end 40 procent flere end i samme periode i 2019.

Kan vi lave benzin, der ikke sviner? Bliv lidt klogere på en anden type brændstof i videoen herunder:

Facebook
Twitter