4 designtricks du kan blive snydt af på internettet

Overalt i apps og på internettet udnytter virksomheder tricks til få dig til at gøre ting, som du måske egentlig ikke ønsker at gøre.

(Foto: Ingeborg Munk Toft)

Har du nogensinde undret dig over, hvordan du er blevet meldt til et nyhedsbrev?

Eller måske har du prøvet sætte dig ind i dine privatlivsindstillinger på Facebook for kun at finde ud af, at de uigennemskuelige?

Så er der både gode og dårlige nyheder til dig.

Den gode nyhed er, at det højst sandsynligt ikke kun er din skyld, at du har blevet oprettet til et nyhedsbrev eller du ikke kan overskue dine privatlivsindstillinger.

Men den dårlige nyhed er, at hjemmesider og apps med vilje gør det svært for dig. De benytter sig nemlig af såkaldte mørke mønstre - dark patterns - til at prøve at snyde dig.

Her er fire metoder, som virksomheder jævnligt bruger i forsøget på at manipulere dig til at gøre ting, som du måske ikke er interesseret i.

1. Skammer dig til at vælge til

Virksomheder forsøger at skamme dig til at vælge ting til.

Du har muligvis ligesom twitter-brugeren Diana MacDonald oplevet at blive skammet til at træffe et bestemt valg.

Her er det Gmail, der vil have Diana MacDonald til at downloade Gmails app til Iphone.

Harry Brignull, der er ophavsmanden bag betegnelsen dark pattern og brugerfladekonsulent, kalder den metode for 'confirmshaming', fordi muligheden for at afvise er formuleret sådan, at det får brugeren til at føle sig dum, hvis personen siger nej tak.

2. Lokker dig til at dele data

Farver kan også bruges til at få folk til at sige ja til f.eks. dele deres data.

Giganter som Facebook og Google lever af data. Derfor vil de også have dig til at dele så meget som muligt - og de bruger gerne små tricks for at opnå det mål.

Men det er Kaspar Manz ikke tilfreds med. Lidt underspillet så mener han, at Facebook bruger en usympatisk måde at få brugere til at indvilge i at bruge deres ansigtsgenkendelsesdata.

Knappen, som giver Facebook lov til at bruge de data, er tydeligt blå, hvor knappen, som brugeren kan afvise med, har en mere diskret grå farve.

Denne form for dark pattern kalder Harry Brignull 'Privacy Zuckering', som er opkaldt efter Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg, fordi metoden lokker folk til at dele flere data om dig selv, end du egentlig vil.

3. Let vej ind, svær vej ud

Tit er det nemt at oprette sig, men meget svært at framelde sig eller slette en konto.

Formodentlig har du prøvet, at det kan være mildt sagt svært at framelde sig services og apps når man først har meldt sig til.

Det oplevede Andrew de Ridder, da han prøvede at slette sin konto på computerspilet Fortnite. Han måtte igennem en længere mailkorrespondance før han fik tilsendt instruktionerne til at slette sin konto.

Dette fænomen er opkaldt 'Roach Motel' af Harry Brignull efter en fælde til kakerlakker, der gør det nemt for de små kryb at komme ind i fælden, men næsten umuligt at komme ud igen.

4. Falske notifikationer

Falske notifikationer skal få dig til at bruge længere tid i apps eller få dig til at gøre bestemte ting.

Din opmærksomhed er værdifuld for virksomheder. Derfor bliver der også brugt beskidte kneb til at få dig til at bruge mere tid foran skærmen.

Kort sagt så udnytter virksomheder, at vi er blevet trænet til, at vi hele tiden skal tjekke, hvad der er sket af nye ting på vores profil.

Og her holder Facebook sig heller ikke tilbage. Det sociale medie får det nemlig til at se ud som om, at en ven har skrevet til Craig Villamor.

I virkeligheden er den røde notifikationsprik der konstant, fordi han ikke har installeret Facebooks besked-app Messenger.

Hør mere om, hvordan du kan genkende og gøre noget ved dark patterns i denne uges Digitalt på P1.

Facebook
Twitter