Analyse: Nu svarer Facebook (igen ikke) Europa-Parlamentet

Facebook-stifter Mark Zuckerberg lovede at svare på ubesvarede spørgsmål fra tirsdagens høring i EU. Det har han nu gjort - men uden rigtigt at svare.

Facebook-stifter nåede kun at svare på ganske få, ukritiske spørgmål, da han tirsdag var til høring i EU-Parlamentet. (Foto: JOHN THYS © Scanpix)

Det endte i lidt af en farce, da Facebook-stifter Mark Zuckerberg tirsdags mødtes med højtstående medlemmer af EU-parlamentet for at forklare, hvordan han og Facebook vil leve op til virksomhedens ansvar ovenpå adskillige skandaler om misbrug og indsamling af data.

Zuckerberg forlod parlamentet med flere ubesvarede spørgsmål end besvarede.

Politikerne brugte over en time på at stille ham spørgsmål, hvorefter han skulle svare samlet til sidst. Her valgte Zuckerberg - forståeligt nok - kun at svare på de spørgsmål, der gør mindst ondt at svare på, inden han måtte forlade mødet, der var gået over tid.

I stedet brugte han en yndet taktik om at bede sine folk svare politikerne skriftligt i stedet. Det samme gjorde han efter en høring i den amerikanske kongres i sidste måned.

Nu er de skriftelige svar så blevet offentliggjort. Og de er i høj grad gentagelser af forsvar, som Facebook-stifteren tidligere er kommet med.

Under høringen var der særligt to hovedtemaer, som Mark Zuckerberg ikke fik redegjort særlig detaljeret for:

Hvordan indsamler og behandler Facebook data om personer, der ikke er brugere? Og hvad er Facebooks svar på anklagerne om, at virksomheden er et ustoppeligt datamonopol, som ikke er udsat for nævneværdig konkurrence?

Bekræfter at indsamle data på ikke-brugere

Facebook er i årevis blevet anklaget for at indsamle oplysninger om mennesker, der ikke er brugere, mod deres vidende og uden deres samtykke.

Det er blevet kaldt "skyggeprofiler", fordi Facebook ikke kan danne samme præcise profil af personerne som af sine medlemmer.

Nogle hjemmesider har indbygget forskellige Facebook-designede sporingsværktøjer. Det betyder, at Facebook hjælper hjemmesiderne med at blive klogere på deres besøgende.

Men har man ikke sagt ja til Facebooks brugervilkår, er det tvivlsomt om Facebook overhovedet må indsamle oplysninger om dig.

I det skriftlige svar til EU-Parlamentet bekræfter Facebook, at virksomheden indsamler data på personer, der ikke er brugere. Til gengæld kræver Facebook, at sider, der bruger sporingsværktøjerne, fortæller om det i deres privatlivsbetingelser.

Facebook forklarer også, at den data, de indsamler, på ikke-brugere udelukkende bliver brugt til at sikre Facebook.

Det nye er, at Facebook forklarer, at data fra skyggeprofiler ikke bruges til at lave profiler til markedsføring. Desuden har Facebook nu også oplyst, hvordan ikke-brugere kan finde ud af hvilke data, det sociale medier har om dem.

Som ikke-bruger kan du gøre det her.

Er Facebook et monopol?

Mark Zuckerberg havde særdeles svært ved ikke at fremstille sin virksomhed som et ureguleret monopol - både i Kongressen og i EU-Parlamentet.

Kritikken af Facebook går på, at virksomheden stort set selv kan bestemme, hvad den gør med data og brugere på platformen, da der ikke er nogen væsentlig konkurrence eller regulering.

Det afspejler sig bl.a. i det faktum, at Facebook har forsøgt at opkøbe tre af virksomhedens største konkurrenter. Det lykkedes at købe både Whatsapp og Instagram.

Snapchat nægtede, og derefter er Facebook begyndt at "låne" mange af snapchats funktioner til sine egne apps.

Flere af lovgiverne i EU-Parlamentet truede med at bryde Facebook op i flere separate selskaber, som ikke må dele data med hinanden for at skabe mere konkurrence på markedet.

Facebook: Der er masser af konkurrence

Ifølge Facebook er der masser af internetvirksomheder, der tillader dig at holde kontakt med venner og familie. Så hvis man er træt af virksomhedens data-høst, kan man som forbruger bare vælge dem i stedet.

Facebook har dog hovedparten af brugerne. Og det er nu engang antallet af brugere, der gør et socialt medie attraktivt for den enkelte, fordi vi gerne vil være der, hvor de andre er.

Facebook ejer tre af seks sociale medier med flest brugere i verden.

Facebook mener også, at der er masser af tjenester, der tillader virksomheder at målrette deres annoncer, ligesom man kan på Facebook. Desuden har Facebook, ifølge sine egne svar, en ganske lille del af det globale annoncemarked. Kun cirka seks procent.

Det svarer dog stadig til en værdi på 39 milliarder dollars. Og ser man udelukkende på digitale annoncer, er Facebook den næststørste spiller i verden - kun overgået af Google, hvor de samme konkurrence-spørgsmål ofte dukker op.

Facebook forklarer også i de skriftlige svar, at virksomheden krydser data mellem de forskellige sociale medier, den ejer, for at brugerne kan færdes i et mere sikkert miljø, og at Facebooks dominerende position i annoncesalg tillader en masse mindre virksomheder at komme til orde og dermed skabe konkurrence.

Facebook
Twitter