Astronomer finder Star Trek-karakters hjemplanet

Astronomer har fundet en planet omkring stjernen 40 Eridani A, som minder om den kultfiguren Spock kommer fra.

Mr. Spock blev spillet af Leonard Nimoy,der døde i 2015. Her fra Star Trek: The Motion Picture. (© PARAMOUNT PICTURES / Ronald Grant Archive / Mary Evans)

Der er ikke noget underligt over, hvis trekkies verden over i disse dage sender en ekstra Vulcan-hilsen afsted mod verdensrummet.

For en gruppe astronomer har nu identificeret en fremmed planet i kredsløb om stjernen Eridani 40 – og det er lige præcis der, hvor Star Trek-karakteren Spocks hjemplanet Vulcan ifølge seriens skaber skulle ligge.

Planeten, en såkaldt exoplanet, er desuden den første super-jord opdaget under forskningsprojektet The Dharma Planet Survey, skriver astronomerne bag opdagelsen i det videnskabelige tidsskrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Næsten som vores sol

Den nyfundne exoplanet har fået det mundrette navn HD 26965b, og den er dobbelt så stor som Jorden. Men for fans af Star Trek er det altså planetens placering, der er mest interessant.

I 1991 forfattede skaberen af Star Trek, Gene Roddenberry, i selskab med tre Harvard-professorer nemlig en artikel til magasinet Sky & Telescope, hvori de skrev, at Vulcan højst sandsynligt ville være at finde i kredsløb om stjernen 40 Eridani A.

Stjernen 40 Eridani A er en smule mindre end den sol, vi kender, men næsten lige så gammel.

Og så er den kun en lille smule køligere end vores sol.

Det var blandt andet disse tre ting, der lå til grund for, at Roddenberry og professorerne dengang vurderede, at en planet som Vulcan, beboet af en race af højtudviklede væsner, ville kunne findes i kredsløb om 40 Eridani A.

Matthew Muterspaugh fra Universitetet i Tennessee, der er en af astronomerne bag opdagelsen, vurderer ligeledes, at alle forudsætningerne er på plads for, at en avanceret civilisation ligesom vores ville kunne holde til på en planet i kredsløb om 40 Eridani A.

Varmt på overfladen

I en af de nyere Star Trek-film bliver Spocks hjemplanet Vulcan udraderet, hvilket selvsagt slår de fleste af planetens beboere ihjel.

Men hvad med virkelighedens Vulcan – render der her en race af højtudviklede rumvæsener med spidse ører og grydehår rundt?

Næppe, vurderer Lars A. Buchhave, professor på DTU Space med speciale i exoplaneter.

Den nyopdagede planet har lige en anelse for meget fart på.

- Med en omdrejningstid på blot 42 dage, vil overfladetemperaturen være tæt på 200 grader celcius, siger han.

- Så planeten er nok lidt for varm. Selv for en vulcan.