Bizart solsystem opdaget: Fire sole og en støvskive på højkant

Stjernesystemet viser, at planetdannelse kan lade sig gøre på langt flere måder end vi troede, siger dansk astronom.

Stjernesystemet HD 98000 er en underlig fisk. Inderst kredser to stjerner om et fælles tyngdepunkt. Næsten vinkelret på det, kredser en støvskive, hvor der måske dannes planeter, og endnu længere ude (ses ikke på tegningen) kredser to yderligere stjerner. (Foto: Dr Mark A. Garlick © All rights reserved. Copyright Mark A. Garlick.)

Alle der har set Star Wars kender til ideen om planeter med mere end én sol på himlen. Luke Skywalkers hjemplanet Tatooine har nemlig to af slagsen.

Nu har astronomer nyt om et virkelig ekstremt stjernesystem, som engang kan give en vild solopgang.

Ved hjælp af ALMA-observatoriet i Chile har forskere fra Warwick og Monash University nemlig spottet det firdobbelte stjernesystem HD 98800, hvor fire stjerner kredser om hinanden.

Men ikke nok med det: Der er måske også planeter, som er ved at blive dannet her. Og det er det helt nye. HD 98800 var kendt i forvejen. Men en sær støvskive gør systemet helt specielt.

Det kræver en forklaring, for det her solsystem er svært at visualisere.

Så hold nu fast:

De to inderste stjerner kredser om et fælles tyngdepunkt. Omkring det samme punkt, men næsten vinkelret på det, kredser så en skive af støv og gas, der enten er rester af asteroider eller måske engang kan blive til planeter.

Udenfor skiven - langt ude i systemet - kredser så to mindre stjerner mere vinkelret på støvskiven.

Kan du se det for dig?

Fantastisk firdobbelt system

Det kan Anja C. Andersen, astrofysiker ved Niels Bohr Instituttet, der bekræfter, at den kombination er lidt af en sjældenhed:

- Et firdobbelt system med en vinkelret skive af støv og gas? Jamen, det er jo helt fantastisk, siger hun.

- Men det viser jo både, at planetdannelse er mere komplekst end som så, og at det kan lade sig gøre på flere måder, end vi egentlig troede.

Skiver af støv og gas er normalt omkring alle unge stjerner. Det er sådan planeter dannes. De bliver til, når materialet i skiven fortættes af tyngdekraften over millioner af år.

Men åbenbart kan sådan en støvskive også opstå i systemer med flere stjerner og måske danne planeter, selvom den roterer helt skævt og i et dobbeltstjernesystem.

Four body problem

Jo flere legemer, der er i et fysisk system, jo mere komplekst bliver det. Det er et klassisk mekanisk problem. Det mest kendte er trelegemeproblemet (som også er titlen på en berømt kinesisk science fiction roman).

Ifølge Anja C. Andersen, er det bizarre firedobbelte solsystem i en ganske særlig balancesituation, som forskerne ikke havde forestillet sig.

- Det er svært at sige hvordan det her system er opstået. Nu skal der laves computermodeller som kan beregne, hvordan vi kan nå frem til det her facit, siger hun.

- Har man fire objekter, der påvirker hinanden, er det et meget kompliceret fysisk problem - ja næsten umuligt. Men det gør det ikke mindre spændende for os fysikere.

I modsætning til de fleste stjernesystemer så kredser HD 98000's skive af støv næsten vinkelret på to stjerners fælles tyngdepunkt. Her ses udsigten som den kunne se ud på en planet i støvskiven. (Foto: Dr Mark A. Garlick © All rights reserved. Copyright Mark A. Garlick.)

Kan der være liv?

Men kan man overhovedet forestille sig liv på en fremtidig planet, der opstår ud af støvskiven i det firstjernede system?

Ja, svarer Anja C. Andersen. Hvis balancen i systemet er stabil. Selvom flere sole måske kan påvirke, hvordan planters fotosyntese virker - og alt muligt andet. For vi har ingen erfaring med den slags systemer.

- Boede man der, ville man se to - eller måske fire sole - på himlen. Det ville selvfølgelig give nogle specielle omstændigheder, siger hun.

- Men hvis der er ligevægt, er der ikke noget i vejen for, at det ikke kan vare i milliarder af år. Det er ikke mindre sandsynligt med liv, siger hun.

De fire sole og det underlige kredsløb, vil også give meget mærkelige årstider på en eventuel planet, vurderer hun.

Vilde instrumenter giver vilde opdagelser

I takt med at vi får flere og mere avancerede instrumenter, teleskoper og målinger, går det op for astronomerne, at universet er langt mere mangfoldigt og komplekst, end vi troede.

- Hver gang vi får et nyt instrument, ser vi ting, vi ikke havde fantasi til at forestille os. Tidsskalaerne er så lange, og der kan ske meget i løbet af milliarder af år, siger Anja C. Andersen.

Samme opfattelse går igen hos en af forskerne bag opdagelsen, Daniel Price fra Monash University, der i en pressemeddelelse siger:

- Vi plejede at tro, at andre solsystemer ville dannes ligesom vores, med planeter i kredsløb i den samme retning omkring en enkelt sol siger han.

Universet er fyldt med tvillingepar

Sådan er det i hvert fald langt fra i virkeligheden. Faktisk tyder noget på, at de fleste stjerner starter som binære - altså i tvillingepar. Og måske har det også været tilfældet for Solen engang.

- Solen har måske også været en del af et binært system. Vi har ledt efter det. Men det er ikke verificeret, siger hun.

- Tvillingefødsler er hyppige i universet, men de adskilles så måske senere i livet.

For jo flere stjerner, der er i et system, jo mere komplekst bliver det. Og jo mindre skal der til, for at skabe ubalance. Og derfor ser vi måske aldrig systemer, der er meget mere komplekse, end det her.

Men på den anden side kan kommende teleskoper og instrumenter afsløre, at firlinger er mere normale i universet end forskerne går og tror.

Forskningen er udgivet i denne uges Nature Astronomy.