Dansk designfirma med vild idé: Højt-svævende tog skal afløse fly

Inspiration kommer fra luftskibe og lynhurtige, japanske magnettog.

Aeroslider-konceptet tjener først og fremmest som inspiration for andre virksomheder. (© Manyone)

Der blev gjort store øjne, da serie-iværksætteren bag virksomheder som SpaceX og Tesla, Elon Musk, præsenterede ideen om at bygge et helt nyt transportsystem som konkurrent til flytrafikken.

Nogle har kastet sig over Musks idé om lynhurtige vakuum-tog, som var det løsningen på alle fremtidens problemer, mens andre har stemplet den som urealistisk og skræmmende.

Det har dog ikke afholdt det danske designfirma Manyone for at kaste sig over et koncept, der (om muligt) er endnu mere vildt og futuristisk end Hyperloop.

Konceptet har fået navnet Aeroslider, og du skal forestille dig et 250 meter langt tog, der svæver gennem en række magnetiske løkker 20 meter over jorden. Med 800 kilometer i timen.

Inspirationen til Aeroslider kommer blandt andet fra de japanske magnetiske højhastighedstog, maglev, og fra luftskibe.

Det fortæller designer Jens Martin Skibsted, der leder holdet bag Aeroslider og er partner i Manyone.

- Der er ikke noget fundamentalt nyt ved de teknologiske løsninger. Dem kender vi. Men når man sætter dem sammen med et nyt formål, får man noget, der ikke er set før, siger han.

Jens Martin Skibsted forestiller sig, at der ( ligesom på fly) er mulighed for at købe Aeroslider-billetter til både økonomipris og førsteklasse-pris. Der betyder, at nogle 'tog'vogne kan installeres med luksus-faciliteter som løbebane og lounge. (© Manyone)

Helium og magneter er nøglen til fart

Aeroslider-konceptet består grundlæggende af to ting: Et fartøj, der minder om et tog uden hjul og en serie af pyloner (pæle) med cirkler i toppen, hvor toget skal svæve igennem.

Toget er delt i vogne eller kapsler. Det har et aerodynamisk design, som skal mindske luftmodstanden mest muligt.

Samtidig skal dele af toget fyldes med helium, der reducerer vægten, så det kræver mindre energi både at holde toget svævende og drive det fremad.

- Egentlig er der 'bare' tale om en slags maglev-luftskib, siger Jens Martin Skibsted.

Aeroslider skal drives frem med elektromagnetisme.

Det er et princip, som anvendes i japanske og kinesiske maglev-tog, hvor der skabes et magnetfelt mellem tog og skinner, som både skaber fremdrift og holder toget svævende.

Aeroslider-vognene skal dog ikke svæve over skinner men gennem ‘løkker’ på toppen af 20 meter høje pyloner.

På tegnebrættet kan Aeroslider svæve med lidt mere end 800 kilometer i timen.

Maglev-togenes rekord lyder på 603 kilometer i timen under optimale betingelser.

- Samtidig er systemet nemmere at konstruere, fordi man kan variere højden på pylonerne og ikke behøver sprænge sig gennem bjerge og huse for at anlægge skinner, siger Jens Martin Skibsted.

I forhold til flytrafikken har Aeroslider dog den klare ulempe, at det ikke fungerer oversøisk.

Den 6.800 kilommeter lange tur fra Moskva til Shanghai skal tilbagelægges på 10 timer. (© Manyone)

Ideen eksisterer kun på papiret

Designerne fra Manyone forestiller sig en Aeroslider-rute, der svæver mellem de største byer i Asien, Afrika og Europa.

Strømmen, der skal drive det elektromagnetiske-system, kan ifølge Jens Martin Skibsted komme fra for eksempel vindmøller eller solceller, der opføres langs med pylonerne.

På den måde spares endnu mere i CO2-regnskabet i forhold til flytrafikken, som i dag er nærmest 100 procent afhængig af fossile brændsler.

Aeroslider lyder altså på papiret som en værdig konkurrent til flytrafikken, som i dag står for et sted mellem to og fire procent af den samlede globale CO2-udledning.

Men i modsætning til flytrafik, maglev-tog og Hyperloop, som er blevet prototype-testet flere gange, eksisterer Aeroslider kun på papiret.

Konceptet er nemlig tænkt som inspiration for dem, der arbejder med fremtidens transportløsninger.

Der er altså på nuværende tidspunkt endnu ikke bud på, hvad det koster eller kræver at opføre et system, der minder om Aeroslider.