Danske Henrik vil slå Tesla af tronen

For fem år siden endte det med konkurs, da danske Henrik Fisker forsøgte at skabe en luksus-elbil. Nu er han tilbage og lover en elbil-revolution om blot to år.

- Det er ligesom en bokser, der får en knockout. Han må på benene og op i ringen igen. Ellers er han færdig.

Henrik Fisker holder en lille pause, og der bliver tavst et øjeblik i telefonen. Han virker næsten irriteret over spørgsmålet:

- For mig handler det kun om innovation. Og det ville ikke være særlig innovativt bare at gå tilbage til at være almindelig bildesigner. Og jeg har så meget erfaring. Erfaring med at starte virksomhed og med at udvikle elektriske biler. Det ville være spildt. Det er vigtigt for mig at bruge alt det, jeg har lært.

Ordene falder bestemt men på et dansk, hvis kulør efterhånden er lige så præget af tilværelsen under Californiens sol som hudfarven.

I videoklippene i artiklen kan du se, hvordan det så ud da DR K-programmet "Frække fly og flyvende biler: Sådan designer vi fremtiden" besøgte Henrik Fisker.

Ansat af BMW og Aston Martin

Når man søger på Henrik Fisker på den dansksprogede udgave af Wikipedia ender man på en side med lidt over fire linjers tekst. Den engelske version derimod fylder 13 A4-sider.

De fortæller en historie om en knægt fra Københavnerforstaden Allerød, som flyttede til Schweiz og uddannede sig til bildesigner. Et talent som blev ansat af BMW og Aston Martin og i løbet af få år fik status som international superstjerne i bilverdenen.

De danskere, der kender til Henrik Fiskers historie, ved dog også, at han i 2013 måtte forlade sit eget livsværk Fisker Automotive med en konkurs hængende over hovedet.

Ambitionen havde været at skabe en helt ny, “grøn” biltype, der kørte på en blanding af benzin og el. Men efter 2000 solgte eksemplarer af bilen Fisker Karma - blandt andet til miljøforkæmpere som Al Gore og Leonardo DiCaprio - gik Fiskers batterileverandør konkurs.

Produktionen af bilen stoppede, og Fisker var ikke i stand til at betale af på sine massive, statsgaranterede lån.

Retur efter nedtur med vilde løfter

Efter det eventyr havde de færreste vel klandret Henrik Fisker, hvis han havde slået en pind gennem drømmene og slået sig til tåls med en stilling som designer af familiebiler.

Men sådan ser hovedpersonen altså ikke selv på det.

I stedet er Henrik Fisker nu tilbage med et nyt selskab og en ny bil. Og igen udmåles ambitionerne i Hollywood-proportioner.

Målet er kort sagt at bygge en elbil, der takket være en ny type batterier har en rækkevidde på 800-1000 km og kan oplades på 10 minutter. I dag kører de bedste elbiler omkring det halve, og det kan tage timer at lade batteriet helt op.

- Vi satser på lancering midt i 2020, afhængig af, hvornår batteriet er klar. Oprindelig ville vi lancere bilen med almindelige lithium-ion-batterier først. Men vi prøver at komme i gang med vores nye faststof-batterier fra start - det giver så meget mere rækkevidde, fortæller Henrik Fisker til DR Viden.

Han afslører dermed også en nyhed, for indtil nu har medier verden over rapporteret at tidsrammen hed 2023.

En helt anden type batterier

Faststofbatterierne, som Henrik Fisker nævner i videoen herover, er essensen i den nye satsning, og rygraden i danskerens nye firma Fisker Inc.

Begrebet dækker groft sagt over et batteri, hvis indre ikke er flydende, som det er tilfældet i de batterier, der i dag sidder i en Tesla eller i din mobiltelefon.

Faststofbatterier - eller på engelsk solid state - har ikke risiko for overophedning eller selvantænding.

De er også potentielt mindre temperaturfølsomme og kan lagre to en halv til tre gange så meget energi, som nuværende batterityper. Og så vil de kunne oplades både hurtigere og langt flere gange.

Det fortæller Professor på Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU, Poul Norby, som selv forsker i nye batterityper:

- Det er en teknologi, som der bliver lagt rigtig mange kræfter i hos både forskere og virksomheder, og det er helt klart fordi, den rummer et stort potentiale” forklarer han.

Flere arbejder på faststofbatterier

Blandt andet bilgiganter som Toyota og BMW har ligesom Henrik Fisker købt sig ind i udviklingen, men præcis hvor langt de er fra gennembruddet, tør Poul Norby ikke spå om:

- Kortene bliver holdt tæt til kroppen, så det er svært at sige noget om, præcis hvad der foregår. Men en lancering inden for en femårig horisont kan være muligt, siger han.

Ifølge Poul Norby er udfordringen at få batterierne til at fungere, når de skaleres op fra laboratoriestørrelse til de dimensioner, der er nødvendige i biler og forbrugerelektronik.

Henrik Fisker søgte i november sidste år patent på en batteriløsning udviklet af ingeniøren Fabio Albano, der er en af pionererne inden for faststofbatterier, og som nu arbejder for Fisker. Men det er sparsomt, hvad der er sluppet ud af detaljer.

Producerer batterierne selv

Skal Henrik Fisker indfri sit løfte, kræver det derfor formentlig, at Albano og co. allerede nu har oplevet et afgørende gennembrud.

Henrik Fisker afslører ingen detaljer om teknologi eller business plan, men fortæller, at hans ansatte i øjeblikket er i færd med at flytte materiel ind i bygning, hvor der skal sættes gang i en pilotproduktion af de nye batterier:

- Faststofbatteriet er det gennembrud, vi har brug for for at skabe en revolution for elbiler. Det er batteriet, som holder dem tilbage, fastslår han.

Ved North American International Auto Show i Detroit 14. januar 2008 præsenterede Fisker sin plug-in hybridbil Fisker Karma. (Foto: GEOFF ROBINS © Scanpix)

Jagter investorerer igen

Selv er Henrik Fisker travlt beskæftiget med at tale med mulige investorer og samarbejdspartnere. En tjans han ikke er helt ubekendt med.

Forud for udviklingen af Fisker Karma lykkedes det Henrik Fisker at rejse knap 1,2 milliarder dollars i kapital, hvoraf knap halvdelen altså var i form af statslån. Men han blev således også navn og ansigt på et kæmpe investeringsprojekt, som endte med at kollapse.

Ifølge Henrik Fisker selv oplever han ikke, at stolen bliver ham sat for døren af den grund:

- Det har været en anden oplevelse denne gang. Jeg har bevist, at jeg kan få en bil på gaden, som bliver solgt. Den erfaring bliver tillagt meget værdi - specielt i USA.

Forspring på teknologi

Iværksætteren mener dog også, at han denne gang står med en stærkere teknologi end sidst. Beslutningen om at satse på hybrid-teknologi i Karma var dikteret af, at batteriteknologien for 8-10 år siden ikke var moden til at stå alene, fortæller han:

- Denne gang står vi stærkere - vi er mere unikke. Ingen er så langt fremme med faststofbatterier, som vi er. Og så har markedet ændret sig. Sidste gang var vi og Tesla de eneste på det her felt, og ingen troede på os. Men nu har vi virkelig noget, som alle andre vil have - og det giver os en fordel.

Du kan se meget mere til Henrik Fisker og bilen Fisker Emotive i tv-programmet Frække fly og flyvende biler på DR TV lige her.

Facebook
Twitter