Drone-revolutionens godfather: Jeg vil ikke være den første, der flyver i en autonom taxa

​​​​​​​Flyproducenterne, Uber og en række nye firmaer arbejder intenst på elektrisk persondrone-transport. Teknologien er måske allerede klar om 5-6 år.

Mens de første førerløse taxaer så småt begynder at rulle ud på gader og stræder, så ligger den autonome persontransport med drone stadig nogle år ude i fremtiden.

I sæsonens sidste afsnit af So ein Ding, tager vært Nikolaj Sonne pulsen på netop denne lufttransportform.

Selvflyvende hobby-droner i mindre udgaver har allerede vist sig relativt stabile. Men det kræver altså noget helt andet at kunne bære et eller flere mennesker i stedet for et lille kamera - ligesom konsekvenserne af et styrt med de to forskellige typer droner også er ret forskellige.

Det afskrækker dog ikke en række firmaer fra at tage udfordringen op.

Airbus er på sagen

Et af disse er flymastodonten Airbus.

I firmaets fremtidslaboratorie A³ i Californien, arbejder man på Project Vahana, som netop har til formål at transportere mennesker rundt i flyvende bytaxaer. Det skal efter planen ske i form af elektrisk drevede droner - det der også i nørdsprog kaldes for en eVTOL (Electric Vertical Take-Off and Landing).

Sådan ser Airbus´ protoype på en autonom taxa ud (© Airbus)

Her har man de vanlige optimistiske Silicon Valley-briller på, når man skal vurdere, hvornår teknologien er klar til at gå i luften som en taxaservice:

- Jeg tror, det tidligst bliver 5-6 år fra nu, før du kan betale for at flyve i et af disse fartøjer i USA, siger Zack Lovering fra Project Vahana.

Hos firmaet Iris Automation, der arbejder på et antikollisionssystem til droner, er man næsten lige så optimistisk:

- Syv år, lyder buddet fra Angelo Stekardis, der arbejder som Computer Vision Engineer.

Hos det tyske firma Lilium, som for få måneder siden fløj sin jomfrutur, med firmaets første elektriske VTOL-jet, lover man ondemand eldrevet luftfart med 300 km/t og en rækkevidde på 300 km i 2025.

Dronepioner skal næppe med på en af de første million ture

Uanset om nogen af de tre får ret, så er en af hovedpersonerne bag udviklingen af netop robotstyrede droner ikke blandt de første i køen til at skulle prøve en.

Chris Anderson, stifter af firmaet 3D Robotics, har om nogen en aktie i, at vi er nået til overhovedet at overveje, at droner skal flyve med mennesker.

I 2007 grundlage han DIYDrones.com, efter han ved lidt af et tilfælde kombinerede et Lego Mindstorms-sæt med et fjernstyret legetøjsfly og et par ekstra sensorer. Dermed havde han skabt et robotsyret fly - mestendels ud af legetøj - det der nu ofte blot bliver kaldt en drone.

Herfra var droner nu ikke længere forbeholdt militærindustrien, men noget almindelige mennesker kunne begynde at bygge selv.

Uagtet at Chris Anderson har arbejdet med droner i over 10 år, så har han ikke tænkt sig at stille sig først i køen, når de første taxidroner bliver til virkelighed:

- Jeg er rigtig glad for at disse eksperimenter finder sted, jeg kommer bare ikke til at være den første, der skal prøve en. Måske ikke engang blandt den første million mennesker, siger han til Nikolaj Sonne.

Store batteriudfordringer før take off

Der er dog stadigvæk et par store nødder, der skal knækkes, inden man kan sende robotstyrede menneskebærende droner i luften - i særdeleshed batteriernes kapacitet.

Men det satser man blandt andet på kan løses ved hjælp af en Silicon Valley-klassiker - eksponentiel vækst.

Hos NASA forventer man, at batterikapaciteten vil blive forbedret med syv procent om året, og at problemerne derfor vil løse sig selv, inden for en overskuelig årrække. Det fortæller Sean Clarke Lead Researcher på Nasas Armstrong Flight Research Center i Californien.

X-57 er NASAs bud på, hvordan et fremtidigt fuldt elektrisk fly kan se ud. Som det kan ses, er der en lang række mindre motorer placeret hele vejen langs vingen. (© Nasa)

Sean Clarke regner derfor med, at man indenfor 10 år vil have et elektrisk fly, der kan flyve i omegnen af 350 kilometer på en opladning.

- Når du har et elektrisk fly, der har en rækkevidde på op mod 350 kilometer, så er det brugbart til lokal og regional transport. Det vil være en game changer, fortæller han Nikolaj Sonne.

Du kan se Nikolaj Sonnes møde med en række af nøglespillerne indenfor udviklingen af fremtidens autonome lufttaxaer på DR TV.