DTU-direktør om SpaceX-raket: Ingeniørkunst i kosmisk klasse

Efter flere udsættelser steg SpaceXs hidtil største raket endelig til vejrs i går. Det vækker stor begejstring hos danske forskere.

Raketterne fra SpaceX er de eneste i verden, der kan lande og blive genbrugt. I går lavede rumfartsvirksomheden en perfekt, synkron landing med to løfteraketter for første gang. (Foto: handout © Scanpix)

Opdatering: Artiklen er opdateret med nye informationer om hvor rakettens last ender henne.

Der gik et sus igennem rum-nørder verden over, da den nye Falcon Heavy-raket fra SpaceX fløj sin første tur ud i verdensrummet. Gennem vanddamp, ild og røg kunne man se de 27 motorer tænde og løfte den 70 meter store raket til vejrs ca. 21:45 i går aftes.

Rakettens første tur er udelukkende en generalprøve for at teste, at den virker. Derfor var der hverken satellitter eller mennesker om bord. Til gengæld havde raketten SpaceX-direktør Elon Musks egen Tesla Roadster el-sportsvogn monteret i spidsen, hvor en satellit ellers skulle være. Musk er også direktør for el-bil producenten.

Smuk dobbeltlanding

Efter nogle minutter blev to af de tre løfteraketter koblet fra, og nogle minutter efter det landede de helt synkront lidt syd for affyringsrampen. Den midterste løfteraket fejlede dog, og ramte havoverfladen med ca. 500 km/t. Årsagen var, at nogle af raketmotorerne ikke satte igang, da raketten skulle bremse.

SpaceX er det første firma, der er lykkedes med at lande og genbruge raketter. Det her var første gang firmaet landede to på samme tid.

- Det var fantastisk. Både selve opsendelsen og synkronlandingen af de to løfteraketter var ingeniørkunst i kosmisk klasse. Og så er det meget godt PR-mæssigt at sende sin Tesla Roadster ud i rummet med kameraer, så man kan følge live med i dens rejse, siger Kristian Pedersen, direktør for DTU Space.

Elon Musks Tesla Roadster i kredsløb med en dukke om bord. I baggrunden ses Jorden. (Foto: ho © Scanpix)

Der er også begejstring at spore hos Hans Kjeldsen, professor ved Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet:

- Jeg var meget spændt lige inden og helt op til. Der er meget store kræfter på spil, og det at sende ting op i rummet er altid lige på grænsen af det mulige. Så jeg var rigtig glad for at se, at det lykkedes, siger han.

Drømmen om Mars er tættere på

Med Falcon Heavy i arsenalet rykker drømmen om at lande på Månen igen tættere på. Falcon Heavy giver også mulighed for at sende store laster til Mars. Den er lige nu den kraftigste raket, verdens rumprogrammer har til rådighed.

- Det er første gang siden vi sendte folk til Månen, at en raket med den størrelse og løfteevne er lettet fra Jordens overflade. Det åbner perspektivet for at rummet bliver mere tilgængeligt for en bredere kreds - nu kan vi nå både Månen og Mars, siger Kristian Pedersen.

Fordi SpaceXs raketter kan lande og genanvendes, forventer firmaet, at en opsendelse med Falcon Heavy bliver meget billigere end andre store raketter. Kombinationen af større og billigere løfteevne kommer i sidste ende alle, der er interesserede i rummet, til gode, mener astrofysiker ved DTU Space Michael Linden-Vørnle:

- Det gavner alle, at det bliver billigere at komme ud i rummet. Det gælder både kommercielle partnere og forskere, der vil udforskre solsystemet. Når man har adgang til god og billig transport ud i rummet, kan flere mennesker få adgang til at sende udstyr ud i rummet, siger Michael Linden-Vørnle til P1 Morgen.

Hans Kjeldsen fra Aarhus Universitet mener også, at det er den aggressive jagt på billigere opsendelser, der er nøglen til SpaceXs succes:

- Med den her raket kan man sende op til 60 tons i kredsløb. Det er meget mere end hvad vi i dag kan købe os til. Det åbner også for bemandede missioner. Og hvis det samtidig bliver billigere løser det et kerneproblem i rumfart: Opsendelsen er en kæmpe del af de samlede omkostninger, siger han.

Rammer ved siden af Mars

Tesla Roadsteren i toppen af Falcon Heavy-raketten var egentlig tiltænkt en tur forbi vores naboplanet Mars.

Men i et tweet afslører Elon Musk, at den tredje og sidste planlagte affyring af den tilbageværende raketmotor, sender bilen forbi Mars og videre ud mod asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter.

Timingen af den slags rakettændinger er afgørende for hvor ens rumskib ender henne. Og den rute rundt om Solen, som Tesla-roadsteren nu er på, rammer altså ved siden af Mars.

Til gengæld flyver bilen relativt tæt på solsystemets største asteroide Ceres.

https://twitter.com/elonmusk/status/961083704230674438?ref_src=twsrc%5Etfw

Facebook
Twitter