Efter dødsulykke: Uber dropper selvkørende biler i Arizona

Firmaet vil dog snart påbegynde testkørsler med autonome biler i andre amerikanske stater.

I marts 2017 endte en af Ubers selvkørende Volvoer på siden, under en test i Arizona. Næsten præcis et år senere, ramte og dræbte en tilsvarende bil en 49-årig fodgænger. Det blev Ubers sidste førerløse testkørsel i den sydvestlige stat, oplyser firmaet nu. (Foto: handout © Scanpix)

To måneder efter en 49-årig kvinde mistede livet, da hun blev ramt af en selvkørende Uber-bil, trækker taxa-firmaet sig nu ud af staten Arizona.

Det oplyser Uber til flere amerikanske medier.

Teknologimediet Ars Technica er kommet i besiddelse af en intern email, der er sendt af chefen for Ubers såkaldte Advanced Technologies Group,Eric Meyhofer, til hans afdeling, som står for udvikling af selvkørende biler. Heraf fremgår det, at beslutningen er truffet på baggrund af pres udefra.

- Vi har truffet den svære beslutning at afvikle vores virke i Phoenix. Som I ved, har der været pres fra offentligheden om, at vi stopper vores selvkørende program på offentlige veje i Arizona, indleder han mailen.

Konsekvensen er, at 300 mennesker har fået en fyreseddel, rapporterer lokalmediet Arizona Republic.

Uber begynder snart at teste igen i andre stater

Uber har siden dødsulykken i marts sat alle deres test med selvkørende biler på pause, men firmaet begynder snart at teste igen i andre stater, fremgår det af mailen fra Eric Meyhofer.

- For at gøre det helt klart lukker vi ikke vores selvkørende program. Vi arbejder aktivt for at vende tilbage på vejene og regner med at genoptage kørslen i Pittsburgh til sommer, skriver Uber-chefen, der også fortæller, at man er i dialog med myndighederne i Californien om at teste i San Francisco og Sacramento.

Desuden oplyser Eric Meyhofer, at Uber “har til hensigt at køre på en meget mere begrænset måde for at teste specifikke brugsscenarier”.

Han kommer ikke nærmere ind på, hvad det konkret betyder. Han nævner dog, at bedre sikkerhed er grundlaget for, at man indskærper, hvordan firmaet vil teste og bruge teknologien fremadrettet.

Stadig uklart hvorfor dødsulykken skete

Det er endnu ikke blevet offentliggjort præcist hvad, der gik galt, da en Volvo XC90 tilført Ubers selvkørende bilteknologi i marts ramte Elaine Herzberg, da hun krydsede vejen, mens hun trak sin cykel.

Insider-kilder har dog tidligere oplyst til mediet The Information, at systemet rent faktisk registrerede kvinden, men at softwaren angiveligt har vurderet, at der ikke var tale om et menneske og derfor ikke stoppede.

På videoen (som er optaget inde fra bilen, og som efterfølgende blev offentliggjort af myndighederne i Arizona) ses det, at sikkerhedschaufføren, der skulle have overtaget styringen af bilen, kigger ned og slet ikke har fokus på vejen. Først spilsekundet inden bilen rammer, kigger sikkerhedschaufføren op. Men der er det for sent at reagere.

Google fortsætter ufortrødent: Førerløse taxaservice klar i år

Dødsulykken med Ubers testbil i Arizona er den første, hvor en selvkørende testbil har kostet menneskeliv, hvilket naturligvis har sat fokus på, om teknologien overhovedet er moden.

Også flere Teslaer har for nylig været involveret i uheld, mens de kørte på autopilot. Et af uheldene kostede en 38-årig mand livet.

Ulykkerne har dog ikke fået Google til at ryste på hånden. Firmaets selvkørende bildivision Waymo har for blot to uger siden gentaget, at man fortsat har kurs mod at lancere verdens første egentlige førerløse taxa-service senere i 2018.

Taxa-servicen skal netop lanceres i Arizona, hvor Uber altså nu har trukket sig fra. Her kører Waymo allerede en række testpersoner til og fra arbejde helt uden, at der befinder sig en sikkerhedschauffør bag rattet.

Facebook
Twitter