En sammenslutning af nitten amerikanske grupper, som arbejder for børns rettigheder, bad i mandags Facebooks direktør Mark Zuckerberg om at fjerne børne-appen Messenger Kids, der siden december måned har været tilgængelig i USA. Det skriver onlinemediet Gizmodo.
I front for sammenslutningen står Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC), som varetager børns ret til at vokse op i en verden hvor de ikke, gennem reklamer eller på anden vis, bliver mål for store firmaers økonomiske interesser.
Kræver forældretilladelse
Messenger Kids er en chat-app, hvor børn blandt andet kan sende chatbeskeder, videochatte samt sende billeder og små animationer til hinanden eller i en gruppe.
Til forskel for lignende apps, kræver Messenger Kids, at en forælder godkender børnene og deres kontakter. Og den indeholder ikke reklamer, som ellers er en væsentlig kilde til indtægt for Facebook.
Fraværet af reklamer blåstempler dog ikke appen, mener sammenslutningen. I deres øjne er det selve brugen af sociale medier og det medfølgende stigende skærmforbrug, der er problemet.
Den argumentation bunder i forskningsresultater fra flere videnskabelige undersøgelser.
Sociale medier giver depression og bekymringer
Undersøgelserne kommer fx fra forskere på University of Sheffield og San Diego State Unversity, der i to forskellige studier forbinder brugen af sociale medier med problemer hos unge mennesker.
Et af forskningsresultaterne viser højere frekvens af depression hos unge, der bruger sociale medier, og en generel mindre livsglæde hos (amerikanske) unge, der bruger en time om dagen på at chatte på de sociale netværk.
Også kroppen er under angreb. En anden undersøgelse viser, at piger mellem 10 og 12 år har større tendens til at idealisere tynde kroppe, samt lide af søvnproblemer, når de bruger sociale medier i et væsentligt omfang.
Lad børnene være i fred
Sagen ser, naturligt nok, lidt anderledes ud fra Facebooks side. De føler, at de har handlet ansvarligt i forbindelse med udviklingen og udgivelsen af deres app.
- Vi har samarbejdet med et udvalg af forældre- og udviklingseksperter såvel som med familier og i partnerskab med National PTA (den amerikanske sammenslutninger af forældre og lærere red.). Vi vil fortsat arbejde med at gøre Messenger Kids så god en familieoplevelse som muligt, siger Facebooks sikkerhedsdirektør Antigone Davis til avisen The Washington Post.
Det mildner dog ikke sammenslutningen, der mener at den eneste rigtige beslutning er at fjerne appen helt.
- Vi anerkender, at Messenger Kids ikke har reklamer, og at Facebook siger, at de data, der opsamles gennem appen, ikke bruges til at levere reklamer. Vi anerkender også, at Facebook har taget skridt for at bekæmpe cybermobning. Men selv om disse sikkerhedsforanstaltninger er effektive, vil appen have en negativ indflydelse på familier og samfundsgrupper, fordi den normaliserer brugen af sociale medier hos børn og presser børnene til at åbne deres første konto på et sociale netværk, skriver de i brevet til Mark Zuckerberg.
I skrivende stund er Messenger Kids stadig tilgængelig i Apples amerikanske App Store.