Eksperter: Uber skyld i dødsulykke med førerløs bil

En almindelig bilist ville have undgået fodgængeren, lyder vurderingen fra flere eksperter, efter politiet har frigivet en video af dødsulykken.

De amerikanske myndigheder undersøger den Uber-bil, der dræbte en kvindelig fodgænger i søndags, mens robot-bilen kørte sig selv. (Foto: handout © Scanpix)

Søndag aften ramte en selvkørende Uber-bil i Arizona en 49-årig kvinde, der senere afgik ved døden. Dødsfaldet er det første, som er forårsaget af en førerløs bil.

Men havde bilen været ført af en helt almindelig chauffør, ville ulykken ikke være sket. Det siger flere eksperter til Bloomberg efter at have set videoen af ulykken, som politiet har offentliggjort.

Bilen, som på ulykkestidspunktet kørte sig selv, havde en sikkerhedschauffør bag rattet, men hun havde ikke fokus på kørslen. Det viser videoen, som er optaget af Uber-bilens såkaldte dashcams - kameraer i forruden, der både optager trafikken foran bilen og sikkerhedschaufførens ageren i bilen.

I den ganske ubehagelige video (der dog stopper splitsekundet inden cyklisten rammes) kan man se, at sikkerhedschaufføren først kigger op umiddelbart inden, at bilen rammer fodgængeren.

Hvad hun foretager sig, kan man ikke se.

Her ses sikkerhedschaufføren, splitsekundet inden ulykken sker. Billedet er taget med bilens dashcam. (Foto: handout © Scanpix)

Kameraet der filmer ud gennem forruden viser, at forgængeren allerede har passeret en af tre vejbaner, inden hun bliver ramt i den midterste vejbane.

Eksperter: Almindelig bilist ville have bremset

Zachary Moore, som er ekspert i rekonstruktion af bilulykker, har analyseret videoen og konkluderer overfor Bloomberg, at en almindelig chauffør ville have reageret og trådt på bremsen tidsnok til at stoppe bilen 2,5 meter før, den ramte den kvindelige fodgænger.

Sean Alexander, som ligeledes er ekspert i bilulykker, går skridtet videre.

- I det tidsrum bilen skulle have bremset, ville fodgængeren have haft nok tid til at passere vejen, uden bilen ville have været nødsaget til at stoppe op, siger han til det amerikanske medie.

Bilens system skulle have set fodgængeren på lang afstand

Det grundlæggende problem er dog, hvorfor den selvkørende Uber-bils sensorer ikke selv registrerede fodgængeren og på egen hånd stoppede. Det mener professor Bryant Walker Smith fra University of South Carolina, som er ekspert i selvkørende biler.

- Uber-bilens lidar og radar skulle helt sikkert have registreret hende (fodgængeren, red) og klassificeret hende som noget andet end et stationært objekt, forklarer han til Bloomberg.

Den vurdering bakkes op af Mike Ramsey fra analysefirmaet Gartner, som ligeledes har autonome biler som sit arbejdsområde:

- Der er kun to muligheder: Sensorerne så hende ikke, eller også vurderede den del af softwaren, der beslutter, hvad bilen skal gøre, fejlagtigt, at der ikke var grund til at stoppe.

Ifølge Mike Ramsey kan den Lidar (en slags lysradar), som sidder i den selvkørende Uber, detektere bevægelser op til 100 meter væk. Og den virker iøvrigt bedre, når det er mørkt, hvilket var tilfældet da ulykken skete.

Sikkerhedschaufføren og fodgængeren også skyld i ulykke

Bryant Walker Smith vil ikke ud fra videoen konkludere præcis, hvad der skete, men han mener, at videoen stærkt indikerer, at ulykken kunne have været undgået på trods af de afgørende og graverende fejl i Ubers selvkørende bilsystem.

Sikkerhedschaufføren bærer et ansvar, fordi hun ikke er opmærksom på vejen. Videoen viser, at hun ud af de sidste cirka 13 sekunder inden ulykken ikke kigger på vejen i sammenlagt 10 sekunder.

Fodgængeren er ifølge professoren også medvirkende til ulykken, fordi hun passerer vejen, uden der var tid nok til at komme over, medmindre bilen bremsede.

Uber har indtil videre indstillet al kørsel med deres selvkørende biler i både Pittsburgh, San Francisco, Toronto og Phoenix, indtil virksomheden har undersøgt de nærmere omstændigheder omkring ulykken.

Californien har iøvrigt for mindre end en måned siden besluttet, at det fra april vil være tilladt at teste førerløse biler helt uden en sikkerhedchauffør bag rattet. Dette er allerede tilladt i staten Arizona, hvor Uber-ulykken skete.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter