Elbil, hybridbil og plug in-hybrid: Her har du overblikket over elbil-familien

Det miljørigtige alternativ til benzin- og dieseldrevne biler hedder en elbil i folkemunde. Men de grønne biler fås i forskellige nuancer af klimavenlighed.

Der er de sorte, der kører på ren benzin eller diesel og de grønne, der kører på ren el. Og så er der dem der er et sted midt imellem. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

De såkaldt grønne biler er ikke til at komme udenom på dagen, hvor regeringen præsenterer sin klima- og luftplan under overskriften "Sammen om en grønnere fremtid."

Salget af netop de grønne biler skal boostes både med lavere afgifter og en skatterabat til medarbejdere, der vælger en miljøvenlig firmabil, fremgår det blandt andet af udspillet.

De nye forslag fra regeringen skal realisere den større ambition, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) annoncerede i sin tale ved Folketingets åbning: En udfasning af benzin- og dieselbiler og én million grønne biler på de danske veje i 2030.

Og mens den målsætning sender de benzin- og dieseldrevne biler til tælling med en deadline for indregistrering af nye af slagsen i 2030, så er banen ryddet for de klimavenlige alternativer: De grønne biler.

Men "de grønne biler" dækker over en gruppe af køretøjer, der varierer over nuancerne af den klima-symbolske farve. Her er dit overblik.

Den batteridrevne elbil

Elbilen i folkemunde dækker over en bil, som kører på strøm fra et batteri eller i nogle tilfælde en pakke af batterier. De er genopladelige, og dermed bliver bilen tanket op ved at sætte batteriet i en stikkontakt på en ladestation.

Batterierne fås i forskellige størrelser, og jo større det er, desto længere kan bilen køre mellem opladningerne.

De små elbiler kan kun køre 100 kilometer på et fuldt opladt batteri, mens de store af slagsen kan tilbagelægge op mod 500 kilometer, inden man skal finde en ladestation. Distancen er dog også afhængig af, hvor hurtigt man kører, hvor koldt og blæsende det er og en del andre ting. Til sammenligning kan en typisk konventionel benzin- og dieselbil køre helt op til 1000 kilometer på en tank.

En opladning af en batteridreven elbil tager mellem seks og otte timer - igen afhængigt af batteritypen.

Hybridbilen

Det ligger i navnet. En hybridbil kombinerer egenskaberne i en elbil og i en konventionel benzin- eller dieselbil.

I praksis betyder det, at en klassiske forbrændingsmotor er udstyret med en ekstra elektrisk motor med en batteripakke, som bliver ladet op når bilen bremser. Man kan kombinere de to motorer forskelligt - og i fagsprog enten få en parallel-hybridbil eller en serie-hybridbil.

Groft forenklet kan man sige, at de to motorer arbejder hver for sig i den parallelle udgave. Her bliver elmotorens strøm som oftest brugt, når bilen kører med lave omdrejninger - altså i en fart under 30 kilometer i timen.

Seriehybriderne udnytter kraften fra de to motorer samtidigt, og det mindsker brændstofforbruget, når elmotoren også trækker sin del.

Plug in-hybrid

Vi er ude i endnu en kombination - denne gang mellem hybridbilen og elbilen med den såkaldte plug in-hybrid.

Hybridbilens batteri er større og forsynet med et ladeapparat, så det kan lades op. På den måde kan man sætte bilen til en ladestation, og køre den første strækning på el, indtil batteriet er så fladt, at hybrid-teknologien tager over.

Plug in-hybridens model matcher til det faktum, at de fleste mennesker kører mindre end 50 kilometer til og fra arbejde eller lignende. Det gør, at de som regel kan nøjes med at køre på el.

I plug in-hybriden kan man også skifte mellem energikilderne og eksempelvis bruge den konventionelle motor til landevejskørsel og skifte til el, når det går langsommere i byen

Facebook
Twitter