Teknologi

Elon Musk: Vores Mars-raket flyver allerede næste år

SpaceXs enorme Mars-raket med tilnavnet "Big Fucking Rocket" er ifølge stifteren klar til flyvning i 2019. Der er tale om en testmodel, vurderer DTU-forsker.

Her et billede af Elon Musks hidtil største succes: Den kraftfulde, delvist genanvendelige Falcon Heavy-raket. (Foto: handout © Scanpix)

I løbet af det sidste år har han annonceret, at han vil grave et undergrundssystem til transport under Los Angeles. Han har med succes opsendt den enorme løfteraket Falcon 9. Og så er han løbet ind i massive problemer med at få produceret og leveret det nyeste skud på Tesla-stammen - den billigere, massefabrikerede model 3.

Men det er åbenbart ikke nok for Musk, der endnu engang har meldt sig på banen med en (over)ambitiøs plan.

Allerede næste år er SpaceX nemlig klar til at sende sin BFR-raket på korte flyveture, fortalte stifteren, da han søndag var på scenen til film- musik- og teknologifestivalen South by Southwest i Texas.

BFR - eller “Big Fucking Rocket”, som den populært kaldes - er en over 100 meter lang raket med 31 motorer, der efter planen skal sende først last og senere mennesker til Mars i 2020’erne.

Ifølge Elon Musk er BFR-raketten formentlig i stand til at foretage korte ture op og ned i løbet af første halvår af 2019.

Det lyder ambitiøst. Og det er det også, fortæller Jonas Bækby Bjarnø, der er seniorforsker ved DTU Space:

- Men det er næppe en færdig model, SpaceX tester. Det er nok snarere en grov testmodel, hvor man monterer et par motorer og øver sig i at lette og lande, siger han.

Det samme gjorde virksomheden med sin Falcon 9-raket, der i dag blandt andet bliver brugt til at fragte forsyninger til den Internationale Rumstation. Først efter at have testet to prototyper var SpaceX klar med den endelig version af Falcon 9.

Falcon Heavy-succes frigiver kræfter

I februar lykkedes det SpaceX at sende løfteraketten Falcon Heavy afsted mod Mars. Raketten er meget kraftigere end dem, der hidtil har været på markedet. Og langt billigere, fordi dens hjælperaketter kan lande igen - og dermed genbruges.

Efter succesen med Falcon Heavy har SpaceX utvivlsomt fået frigivet en masse udviklingskræfter i virksomheden, som nu kan sætte skub i udvikling af BFR-raketten, vurderer Jonas Bækby Bjarnø.

- Men det her projekt er i en helt anden skala, end hvor SpaceX er i dag. De kan formodentlig bygge videre på erfaringer fra Falcon 9 i forhold til software og algoritmer, men teknisk set er der meget store udfordringer med at bygge motorerne, siger han.

De 31 såkaldte Raptor-motorer, som BFR-raketten skal udstyres med, kører på metan, mens Falcon 9 og Falcon Heavy kører på petroleum.

Fordelene ved metan er, at ydelsen er meget højere, og så kan stoffet i princippet udvindes af atmosfæren på Mars, hvilket er nødvendigt, hvis en af raketterne en dag skal vende tilbage fra planeten.

Til gengæld er det langt mere besværligt at arbejde med.

Musk: Ja, jeg er for optimistisk

Testmodel eller ej, så er det optimistisk, når Elon Musk proklamerer, at BFR-raketten er klar til en prøvetur næste år.

Det erkendte han også på scenen i Texas:

- Folk har fortalt mig, at mine tidshorisonter historisk set er optimistiske. Jeg prøver i et vist omfang at justere dem denne gang.

I 2016 annoncerede Elon Musk, at han vil kolonisere Mars. Året efter meldte han planerne om BRF-raketten ud, og ved samme lejlighed kunne han også fortælle, at SpaceX havde planer om en ubemandet mission til Mars allerede i år.

De planer holder dog ikke, og Jonas Bækby Bjarnø tvivler også på, at Elon Musk kommer til at sende mennesker til Mars allerede i 2024, som han stiler efter.

- Men han forstår at generere hype. Hver gang han presser citronen tidsmæssigt, skaber det omtale, og det hjælper med at tiltrække de store investeringer, der er behov for, siger Jonas Bækby Bjarnø.

I modsætning til Falcon 9- og Falcon Heavy-raketterne, er der endnu ingen kunder til BFR-raketten.

Det afholder dog ikke Elon Musk fra at lægge store planer, og får han sin vilje, skal raketten ikke blot sende mennesker til Mars, men også fra eksempelvis New York til Shanghai på 39 minutter.

Facebook
Twitter