Enorme floder dominerede Mars: Planeten tørrede ud i en sen alder

Mars' mægtige floder tørrede først ud for en milliard år siden, viser ny undersøgelse.

En illustration af Valles Marineris-området på Mars. Området er dækket af dybe, lange kløfter. (© Nasa)

I dag er Mars en gold og vindblæst ørken med rødt sand, så langt øjet rækker.

Men sådan har det ikke altid været. Engang var planeten spækket med vand i form af floder, søer og måske endda et kæmpehav på den nordlige halvkugle.

Hvorfor og hvornår vandet forsvandt fra Mars' overflade, er stadig lidt af en gåde for forskerne.

Men hvorfor hænger formentlig sammen med, at solstorme i tidernes morgen blæste planetens atmosfære (næsten) bort, så trykket på overfalden i dag er al for lavt til, at vand kan eksistere i flydende form.

Spørgsmålet om, hvornår vandet forsvandt, er straks mere usikkert. Men nu er forskere fra University of Chicago kommet op med et bud.

Ifølge deres undersøgelse, som er udgivet i tidsskriftet Science Advances, er vandet - og dermed også atmosfæren - forduftet fra Mars sent i planetens historie.

Ifølge deres beregninger kan Mars' floder nemlig have bruset på overfladen helt frem til for en milliard år siden. I forhold til planetens alder på 4,6 mia. er det relativt for nylig.

Et billede af et flodleje på Mars taget af en satellit i kredsløb om planeten. Billedet er farvelagt for at illustrere højdeforskelle. Blå er lav, gul er høj. (© NASA/JPL/Univ. Arizona/UChicago)

Mars' mystiske klima

Ud fra billeder, som blandt andet er taget af Nasas Mars-robot Curiosity, og højdemodeller har forskerne også analyseret sig frem til, at enorme floder har domineret Mars' overflade.

Floderne har været dobbelt så brede som dem, der i dag findes på Jorden, og der har været flere hunderede af dem. Alene til denne undersøgelse har forskerne analyseret data fra mere end 200 flodlejer.

De håber nu, at andre forskere kan bruge deres analyser til at blive klogere på, hvordan Mars' klima har formet sig siden planetens fødsel.

For eksempel hvad der har gjort floderne i stand til at strømme med samme kraft konstant, selvom Mars også i fortiden har haft et koldt klima. Planeten får nemlig kun en tredjedel af den stråling, som Jorden får fra Solen.

Der må altså have været en kraftig drivhuseffekt for at holde på varme nok til, at floderne ikke frøs til.

Samtidig ser det ud til, at afstrømningen af vand fra floderne har været kraftig lige til det sidste. Noget kan altså tyde på, at ændrignerne i Mars' atmosfære har været pludselige.