Entusiaster vækker 30 år gamle computere til live

Computere og spillekonsoller fra 80'erne får kunstigt åndedræt eller helt nyt indhold.

ZX Spectrum computeren var en af de mest populære modeller, da den kom på markedet i Danmark i starten af 1980erne (Foto: Esben Hardenberg © Esben Hardenberg)

Året er 1982, og hjemmecomputeren Commodore 64 kommer på markedet. Den er en del af den første bølge af computere, der kommer ind i folks hjem, hvor de bruges til regnskab, tekstbehandling og ikke mindst spil. Meget lig i dag, men uendeligt meget langsommere.

Men selv om udviklingen har efterladt dem i støvet rent teknisk, er computerne og programmerne stadig relevante som en del af vores teknologihistorie.

Og så bruges de som teknisk udfordring af spiludviklere, der formår at vride en imponerende ydelse ud af den gamle hardware.

Dataarkæologer vil bevare gammel software for eftertiden

Anders Thorbjørn Jensen arbejder til daglig med store it-projekter, men aftener og weekends bruger han på at digitalisere danske computerspil og programmer, primært fra 1980'erne. De skal digitaliseres, fordi de er en del af vores teknologihistorie, og tiden er knap, for de bånd og disketter, programmerne ligger på, holder ikke for evigt.

Dataarkæolog Anders Thorbjørn Jensen fremviser sin første computer (Foto: Esben Hardenberg © Esben Hardenberg)

- Båndenes magnetiske signal bliver svagere med årene, så man skal have bedre og bedre programmer til at digitalisere softwaren. Tidsaspektet, dét at det haster lidt med at få det samlet ind, ansporer mig til at sige, at det er nu, vi skal gøre noget. Om tyve år er det i hvert fald meget sværere, udtaler Anders Thorbjørn Jensen.

Arbejdet med at digitalisere det i nogle tilfælde mere end tredive år gamle indhold besværliggøres yderligere, fordi der ikke findes en oversigt over hvilke spil og programmer, der er udkommet. Derfor er computermagasiner fra den tid en vigtig kilde til viden.

- En af de bedste kilder til dataarkæologi er de forskellige blade, der blev lavet. Mange af de store blade kan man stadig finde, men de mindre er ikke blevet bevaret, siger han.

De blade forsøger Anders Thorbjørn Jensen derfor at finde i private samlinger. De danske dataarkæologer er løst organiseret og deres arbejde kan blandt andet følges på Twitter-hashtagget #dataarkæologi.

Arbejdet med at dokumentere og digitalisere programmerne fra 1980'erne er langt fra overstået, mens det ser lidt lysere ud for computerspil fra 1998 og frem. De er nemlig omfattet af loven for pligtaflevering, som betyder, at to eksemplarer af hvert computerspil, der bliver produceret, skal indsendes til Det Kongelige Bibliotek på samme vis som bøger og film.

Loven omfatter dog kun spil og ikke computerprogrammer, der ikke anses for at være værker, og derfor heller ikke er en del af den danske kulturarv.

Nye spil på gamle flasker

Dataarkæologien er dog kun en af flere måder, hvorpå de gamle computere og især deres spil og programmer på ny bringes i spil. Et andet eksempel er computerspiludviklere, som udvikler helt nye spil til den gamle hardware.

Simon Larsen og Lukas Erritsø Hansen udgør tilsammen spiludviklerdouen Tangram Games, der gør netop dette. I starten af december udgav de spillet Tobu Tobu Girl til den håndholdte Gameboy - en spillekonsol fra 1989.

Spillet har været mere end tre år undervejs og kostet blod sved og tårer, men har ikke været forgæves, fortæller Lukas Erritsø Hansen til DR.

- På grund af de tekniske begrænsninger har vi lært at holde det simpelt og fokusere på en eller to vigtige interaktioner i spillet og bygge spillet op omkring dem, siger han.

Spiludviklingen foregår på en moderne computer med særligt udviklede programmer, og har man ikke en Gameboy, kan spillene også spilles på en almindelig computer gennem en emulator - et program der får vor tids computere til at opføre sig som fortidens.

Her ses kassetten til Tobu Tobu Girl (Foto: Tangram Games © Tangram Games)

Processen er også langt fra, hvad man forbinder med udvikling og lancering af et mainstream computerspil med medfølgende reklamekampagner og salg for millioner. Tangram Games’ spil blev i første omgang kun tilgængeligt i 75 eksemplarer, som de to spiludviklere selv møjsommeligt har klargjort.

- Vi har købt en masse piratkopierede Pokémon-spil fra Kina, som vi har lagt vores spil på. Og så har vi siddet og krattet 170 klistermærker af Pokémon-kassetterne og sat vores egne på, fortæller Lukas Erritsø Hansen

Gamle computere når nye højder

Præcis hvor imponerende resultater man kan få med de gamle computere, ses i den udgave af det danskproducerede Limbo, der for nylig blev præsenteret i en Commodore 64-udgave.

De gamle computere har altså stadig liv i sig, om end dataarkæologi såvel som spiludviklingen nok vil vedblive at være en niche i de kommende år.

Du kan høre mere om de gamle computere og programmer i denne uges Digitalt på P1.