Ét gen afgør, hvordan sneglehuset vender: Nu har forskere klippet det væk

Med gen-saksen Crispr har forskere fået snegles hus til at dreje mod venstre i stedet for højre, som det bør.

Sneglen Jeremy (anden fra højre) blev internet-berømt i 2016, da forskere forsøgte at finde ham en mage, der ligesom ham selv havde et ventredrejet hus. De fire andre snegle er potentielle partnere, som blev importeret til England fra en spansk snegle-farm. (Foto: Angus Davison © University of Nottingham)

I 2016 blev sneglen Jeremy verdenskendt. Det stakkels bløddyr var i den uheldige situation, at det var født med et hus, der var venstredrejet i stedet for højredrejet, som sneglehuse normalt er.

Det betød, at Jeremy havde urimeligt svært ved at finde en mage. En sådan venstredrejning medfører nemlig også, at organerne sidder i den forkerte side. Og det gør det umuligt at parre sig med et ‘normalt’ snegle-eksemplar.

Hvordan Jeremys kærlighedshistorie endte, kan du læse lidt længere nede i denne artikel.

Inden da skal vi en tur til Japan, hvor forskere fra Tokyo University of Science har fundet netop det gen, som styrer, at snegles huse drejer til højre.

Lignende lidelse rammer mennesker

Genet hedder Lsdia1, og de japanske forskere mener, at genet koder for et protein, som regulerer cellernes form. En snegl uden genet vil have et hus, der drejer mod venstre.

Det har de japanske forskere fundet ud af ved at ‘klippe’ Lsdia1 ud af DNA’et på snegle af arten ‘Stor Mosesnegl’ (en ganske almindelig snegleart, som også findes i ferskvand herhjemme) ved hjælp af genteknologien Crispr.

Efterfølgende er sneglenes afkom, afkommets afkom (og så videre) født med venstredrejede huse frem for at dreje mod højre, som de burde. Bortset fra det har snegle-afkommet været sundt og raskt og fuldt ud i stand til at formere sig med andre venstredrejede eksemplarer.

De japanske forskere håber, at deres opdagelse kan være med til at lede videnskaben til en bedre forståelse af en lignende tilstand hos mennesker: Situs invertus - en sjælden genetisk sygdom, hvor organer er placeret spejlvendt i kroppen.

Jeremys søgen efter kærlighed gik verden rundt

De fleste snegle er født med højredrejning. Men omkring 10 procent af alle sneglearter har naturligt et hus, der drejer mod venstre.

Jeremy var ikke en af de arter med et naturligt venstredrejet hus. Han var en plettet voldsnegl med et hus, der havde den helt forkerte drejning.

Jeremys afkom med hus, der drejer mod højre. (Foto: Stephanie Heyworth © University of Nottingham)

Derfor efterlyste forskere fra Nottinghams University i England i 2016 en mage til Jeremy, som havde en anatomi magen til hans.

Efterlysningen gik verden rundt på de sociale medier under hashtagget #snaillove (snegle-kærlighed, red).

I 2017 fandt nogle godhjertede menneske så to potentielle mager til Jeremy. En blev, ifølge BBC, spottet i et træ i den vest-engelske by Ipswich. Den anden på en sneglefarm på Mallorca.

De to blev sendt til Nottingham, hvor de besluttede at parre sig - dog uden Jeremy. Sammen fik de 170 snegle-unger.

Senere kom andre spanske, venstredrejede snegle til Nottingham, og i oktober 2017 blev Jeremy far. Få dage senere døde han af naturlige årsager.