For at undgå hård EU-regulering flytter Facebook nu en stor mængde data væk fra Irland.
Allerede fra maj måned vil Facebook flytte data fra hele 1,5 milliarder brugere, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Der er tale om profildata såsom billeder, videoklip og anden personlig information, og det er brugere fra Afrika, Asien, Australien og Latinamerika, der er omdrejningspunktet for flytningen.
Manøvren foretages, fordi et nyt sæt EU-regler kaldet GDPR snart træder i kraft. Reglerne stiller nye og strenge krav til, hvad Facebook må med de personlige data.
GDPR er lavet for at give brugerne bedre kontrol med, hvad virksomheder bruger vores data til.
Reglerne skal således blandt andet beskytte os mod, at vores data bruges til at manipulere vores humør eller politiske ståsted, som det var tilfældet i Cambridge Analytica-skandalen.
Hov, ligger Facebook i Irland?
Mange af os kender nok Facebook som en amerikansk virksomhed, så man kan undres over, hvorfor de opbevarer den store mængde data i Irland. Men - måske ikke helt uforudsigeligt - så handler det om penge.
Facebook får nemlig kæmpe skattemæssige fordele ved at placere en stor del af deres forretninger i Irland. Men med indførelsen af GDPR bliver de langt mere begrænsede i forhold til, hvad de må med de data, der opbevares i Irland.
De mange brugere, der får flyttet deres data, er statsborgere i lande, der ikke er medlem af EU.
For selv om brugerne ikke kommer fra EU bliver de alligevel omfattet af reglerne, fordi deres data opbevares i et EU-land. Derfor vil Facebook overføre disse data fra computere i Irland til computere i USA, hvor GDPR ikke gælder.
Regler kan medføre fald i indtjening
GDPR, der også er kendt som databeskyttelsesforordningen eller persondataforordningen, træder i kraft i samtlige EU-lande 25. maj i år.
Årsagen til, at GDPR-reglerne og brugernes udvidede mulighed for kontrol med deres data er et problem for Facebook, er, at det gør det sværere for tech-giganten at tjene penge på brugerne.
Facebook tjener deres penge på at sælge reklamer, der vises på hjemmesiden, og jo bedre, de kan målrette de reklamer mod dig og mig, des flere penge kan de tjene. De begrænsninger, der introduceres med GDPR, gør det sværere for Facebook at målrette reklamerne, og dermed vil deres indtjening per bruger også efter al sandsynlighed falde.
Facebook ses efter i sømmene
Facebooks direktør Mark Zuckerberg har for nylig været i ilden i det amerikanske senat og i Repræsentanternes hus. Her skulle han svare på spørgsmål om Facebooks måde at drive forretning med brugernes data i kølvandet på afsløringen af, at data fra mere end 87 millioner brugere var blevet brugt til at målrette politiske reklamer, der skulle få Donald Trump valgt til præsident i USA.
Under høringen antydede Zuckerberg, at GDPR-reglerne ville komme til at omfatte alle brugere og ikke kun dem i EU, men flytningen af de mange data tyder på, at det ikke kommer til at konkretisere sig foreløbig.